måndag 13 april 2015

När-Var-Hur

Uppdaterad 14.4.2015


Inte konstigt att man åldrats en del på senare tid

När - Var - Hur

Nu är det sluttjatat med mina senaste bloggar om Resor. Tåg,
Till sjöss, Flyg och Bussar (har Ni inte tagit del av dessa bloggar
så är det bara att bläddra tillbaka i mitt bloggarkiv).

Men även om mitt sällsamma flygäventyr över DDR 1969 har 
jag berättat om i dom tre senaste bloggarna.

D.v.s. åter till vardagen. 

Vad har hänt de senaste veckorna då?

Det har varit musik, massor med musik. Konserthuset i Malmö
(Amiralens Storband och Z-Big Band m Nisse Landgren och 
Magnus Johansson), Robert Wells (Rhapsody in ROCK), 
Hot House 60 år på Viktoriateatern, Amiralens Storband på
Öresundsterminalen och en massa repor mm. 

För första gången i mitt liv så blev jag tvungen att slå dövörat 
till och jag minns reklamslogan som Ford hade på 70-talet för 
sin USA lyxbil Lincoln "Lyssna på tystnaden i nya Lincoln".


Jag har varit i Göteborg

Nu blev det andra bullar av. Utan att jag visste om det så hade 
jag varit i Göteborg den 5 februari i år. Åtminstone om jag skulle
tro räkningen från Transportstyrelsen som vill inkassera 9 kronor
för Trängselskatten.

  
Bilen stod i garaget hela dagen och jag hade städdag hemma, åtminstone
om jag skulle tro min dagbok.

Hade det åtminstone stått att jag skulle betala 9 kronor för att köra ut 
ur Göteborg så hade det känts mycket bättre.

Vad göra, riva upp hus och helvete eller betala och överklaga? 

För att överklaga så måste man betala först och sedan överklaga 
Trängselskattesektionen i Örebro
 (så långt ord bara för att göra det extra besvärligt).

Jag har gjort både ock. Betalade snällt de nio kronorna och skickade
några rader till Trängselskattesektionen, där jag givetvis bestred 
ärendet, men tillade att man gärna fick behålla pengarna med tanke
 på så eländigt många har i vårt land. De nio kronorna kan göra
 mycket gott.

(Ps, fick just reda på´att utredningen tar c:a 17 dagar)



Kryssningssäsongen är igång

I lördags angjorde det första Kryssningsfartyget för året Köpenhamn.
Det var AIDAcara som kom från Göteborg, AIDAcara blir också nästa
fartyg som angör Köpenhamn (17/4). 

 

Aidas kryssningsfartyg är idag bland de rederier som har flest angöringar
i Köpenhamn. 

MSC, som tidigare var ett av de rederier som låg i topp i Köpenhamn,
 drog förra året ner sina Köpenhamnsangöringar drastiskt.

Kollar man alla årets kryssningsfartyg som besöker Köpenhamn så 
är det en rejäl bantning i år. Runt 285 mot tidigare normalt c:a 350 
angör Köpenhamn i år (2013 hade Köpenhamn hela 380 angöringar). 

Det torde vara lite av katastrof för Hamnen som förra året invigde
 en ny Kryssningshamn med hela tre terminaler. 

Man hade inte löst logistiken med transporter från Oceanhamnen
med bussar till staden. Långa köer för de fåtal "Stadsbussar" som gick
efter tidtabell och inte efter behov.







Krysssningspassagerarna torde vara mycket missnöjda med 
Köpenhamn förra året och det är väl det som visar sig i årets 
låga angöringssiffror.

(Taxi från Kastrup c:a 500-550 DKR)
    
  Skall man åka taxi från Malmö till Oceanhamnen så får man räkna 
med drygt en tusenlapp. 

Samma som vi betalt för att åka två personer med Snälltåget 
Malmö-Stockholm t.o.r.

Att sedan de nya terminalerna är bara glas och betong får man leva 
med. Inga kiosker eller annat som förhöjer trevnaden. 

Malmö däremot ser det ljusare ut för. Arton angöringar med Europa 2
som första fartyg den 13 maj.

Europa 2 kommer från Köpenhamn och Sea Cloud II kommer att 
"bara" kryssa till Köpenhamn från Malmö för att sedan fortsätta
till Klaipeda.  

Trevligt att man har på allvar upptäckt Malmö, vilket är att gratulera
Malmö Turism och CMP (Copenhagen Malmö Port).

Att sedan Malmö stad är så inskränkta att man inte ens tänker ha en 
bänk för passagerarna som tänker promenera till Centrum är ursvagt.
  

Beträffande Stockholm så planeras det 280 angöringar i år, d.v.s.
ungefär som 2014. Det innebär också att Stockholm och Köpenhamn
kommer att vara lika i år.


Kenneth














Inga kommentarer: