söndag 5 april 2015

Händelsen jag helst ville glömma 3




Händelsen jag ville 
glömma del 3

Foto: Nätet
Nu skulle egentligen allt vara över och glömt av alla utom av mig.

Men så lätt glömmer man inte. Det hade gått 30 år sedan händelsen
och jag genom mitt yrke kom i kontakt med en mycket sympatisk
 journalist, Dieter Flohr, som arbetade på Rostock tidningen 
Ostsee Zeitung.

Dieter berättade stolt vid ett tillfälle att hans son var fältflygare 
med placering på Laage som ligger c:a 35 km söder om Rostock.

Jag kunde då inte undgå att berätta om min händelse 1969, vilket 
gjorde Dieter väldigt intresserad.

Dieter frågade om han fick göra en grej om detta och det tyckte
jag skulle både vara intressant och skoj.

Jag skickade ner alla mina handlingar till Dieter + löpsedlar och
Svenska tidningar.

Det tog några månader. Sedan återkom Dieter och berättade att 
artikeln var på väg. Tidningen kom några dagar senare och det
 var en mycket intressant läsning. Dieter efterlyste den pilot som
besköt det svenska privatplanet. En mycket intressant vinkling av
 det hela. Han ville sammanföra oss bl.a. för att ta reda på om 
man sköt skarp och hur ordern var till DDR planen.

Så mycket var klart att planen kom från Laage Divisonen

Ingen kände till något och Dieter som hade forskat i alla möjliga
 arkiv hittade inte en enda rad om händelsen.





Tyvärr så var det svårt att med min kopiator få hela sidan, därför har jag
delat den. OBS. Dieter skriver under bilden att jag sitter i en Cessna,
vilket är fel. Fotot är tagit med mig i en Piper PA-28.


Skånska Dagbladet 

På tidningen Skånskan fanns en mycket duktig och läsvärd journalist,
en legend inom journalistkåren, Mark Lippold. Mark var född i Berlin
och hade koll på det mesta som handlade och skrevs om i Tyskland.

Givetvis hade Mark läst Ostzee Zeitung och frågade om han fick skriva
om vår händelse över DDR. Det var ju ganska exakt 30 år sedan denna
utspelades. Numera var jag nästan stolt över denna pinsamma upplevelse,
 så det var speciellt om att en sådan spännande journalist som Mark ville
göra en grej av det hela.  




Den 7 April 1999 så publicerades denna artikel i Skånska Dagbladet, 
d.v.s. exakt 30-år efter händelsen.


Ett foto med mig bakom spakarna med pappa som passagerare.

Här slutar historien om 
mitt historiska flygäventyr.

Jag har fått lite kommentarer som jag tycker är intressanta.
Bl.a. så skriver Bengan Basun, med förflutet inom Flygvapnet,
"händelsen utanför den Danska kusten kunde slutat riktigt illa, 
har man befunnit sig bakom ett jetplan som slår på efter-
brännkammaren framför en så kan det sluta hur som helst".

En annan flygare skrev "Du skall inte ta händelsen med fel-
navigeringen för hårt för vilken flygare har inte upplevt detta".

Den största trösten fick jag efter förhöret med Luftfartsverkets
chef på Bulltofta när jag sa "Det var det flygcertifikatet det"
Varför då? svarade hon. En sådan felnavigering är väl ingen
höjdare sa jag. Nej svarade hon, felnavigerar gör även riktiga
 piloter, fast inte över DDR förstås tillade hon....

 Jag flög till den 9.6. 1973. Aeroklubbens flytt till Sturup innebar
tyvärr att många slutade. Man sålde ett antal flygplan. Det var 
både bökigt och jobbigt när man skulle ta en sväng, för det 
skedde i regel på lördagar och söndagar och då skulle alla flyga.

SE FEA d.v.s. Cessnan som jag gillade skarpt men som var 
mycket speciell och inte lik normala Cessnor (med vingstöttor). 
Många hade problem med flygplanet när man skulle lyfta
 vid start.

Planet såldes till Jönköpings Flygklubb och gick tyvärr i backen på
Visingsö några år senare. Enligt uppgift så omkom ett antal personer
vill jag minnas men kan tyvärr inte hitta något som bekräftar om 
haveriet på nätet.

Vännen Kenneth

   


  




Inga kommentarer: