måndag 16 mars 2015

När resan är målet, 4

Uppdaterad 18.3.2015

"När resan är målet"

Karin Boye

Avdelning. 4: Bussen

Karin Boyes vackra devis om att resan är
 målet gäller också i hög grad Bussen.

Men låt oss börja från början. Redan för c:a 90 år sedan 
började det bli vanligt att åkerier som ägde en lastbil
under helgerna utnyttjade sin lastbil med bussutflykter. 

På sin lastbils flak satte man bänkar och gjorde utflykter för
 byns invånare. Detta skedde på helgerna när lastbilen 
inte hade några egna körningar


Inga bänkar ännu på plats men dessa är enkelt att montera. foto nätet.   

Detta blev början för flera bussföretag. I Skåne finns Tjörnarpsbuss, 
etablerat 1924, som fortfarande är i full verksamhet och dessutom 
med samma familj i tredje ledet som driver företaget. 

De allra äldsta bussföretagen finns fortfarande kvar. Buss Persson 
(Hammenhög) och Lidbergs Buss (Horred). Båda startade 1922. 
Lidbergs Buss finns kvar i tredje generationen medan Buss Persson 
numera ingår i Bergkvarabuss koncernen med sin ägare Joakim
Kjellsson fortfarande vid rodret.  


Ytterligare några av de som finns med idag är Olssons Buss Vitt-
skövle (1923) men numera i Bromölla Buss regi. 

Ett företag som vi inte får glömma är Röke Buss (Röke) som kom
in i bilden 1928 och som idag drivs av familjen Erlingssons 3:e 
generation  


Den gamla DDR bussen är knappast representativ för Karin Boyes resa.
Trots detta var det säkert många som skulle hålla med Karin.
Bussen störst av alla   

Av alla transportmedel för resande är bussen ohotad. Den finns
överallt. Från resan till jobbet, till flygplatsen, till konserten, till
järnvägsstationen.

När flyget står så finns oftast bussen till hands, när tågen drabbas
av nerrivna ledningar så finns bussen. När tågen är inställda p.g.a.
snö så finns bussen återigen där, nästan alltid.

Men också när vi skall resa till Ullared, Bordershop och Julmarknader
för att nämna ytterligare resmål med bussen.



Nu är det kanske inte denna typ av resor som Karin Boye främst 
tänkt på när hon skrev sina berömda rader. Men när man åker till en Jul-
marknad kan resan även vara en del av målet. 

Speciella Busstransporter

I Schweiz finns staden Zermatt som ligger vid foten av Matterhorn. 
I staden är all trafik förbjuden för bränsledrivna fordon.

 Zermatt är en av ändstationerna till Glaciärexpressen.
Här finns bara elfordon, d.v.s. även eldrivna bussar.   





Ett av de populäraste Storbanden i Tyskland, Die Big Band Der Bundeswehr,
disponerar en egen buss till sina konserter.



och Svenska Mästarna i Fotboll MFF har också en egen buss till sina
matcher alt. till flygplatsen. Bussen på fotot är ny för 2014.



Detta med egen buss är idag vanligt i idrottens värld och de flesta
elitlagen har tillgång till sådan. 



I Spanien så stötte jag på denna eleganta buss från Irizar. Jag åkte med 
den under några snöiga dagar i Baskien i samband med besök 
på Irizar fabriken.

Bussen finns eller har funnits i trafik hos bland annat Bus 4 You men
är inte helt ovanlig i vårt land.

I Colombia utsmyckar man sina bussar på sitt eget lilla sätt.






Och i Orlando så ser stadsbussarna ut så här, häftigt va? 



Aten då? Inte vacker precis.



Åter till vardagen

Det var ju resan som är målet som jag skulle lyfta fram och detta är inte svårt
att uppleva i den eleganta buss atmosfären. Att sedan bussarna alltid är
rena och fräscha upplever man inte alltid ombord på ett tåg.

Som jag nämnt tidigare i denna lilla serie till resor som speglar Karin Boyes
upplevelser med själva resan.


Lugn i stormen, inte dansas det när bussen är i rullning men annars är
det inget problem


Lite godis ombord förhöjer tillvaron och stämningen.


Åka en tur med buss är mycket trevligt. Man får många nya vänner och
alla (nästan) är glada.

Bertil Book mångårig i bussbranschen med bl.a. eget företag, Busscentralen Malmö 
Vill man bara njuta och koppla av så är detta inga problem.



Oavsett om det handlar om en veckoresa till Alperna eller en tur till 
Österlen så njuter man av själva resan precis som Karin Boye skrev.


Sedan så handlar det om mannen eller kvinnan bakom ratten.
Färdas man i en turistbuss så vill man åka mjukt och skönt.
 Detta gäller givetvis alla sorts bussresor men i tätorten med en 
stadsbuss kan det ibland vara lite si och så med detta. 

Skyll då inte bara på chauffören för många bussar kan vara och är
slitna och därför svårt att köra mjukt med.

Alf hos Mårtenssons Buss är just en sådan man gärna har bakom ratten.
Tjörnarpsbuss som jag samarbetat med i flera år är också ett exempel
på bra chaufförer och duktiga reseledare.


Det där med dansen då?

Själv gav vi oss in i Bussbranschen 1994. Investerade i en buss som
bara rymde 19 passagerare. Många blivande kolleger som visste bättre
 än vi log bakom ryggen på oss.

En Buss för 19 passagerare, fullkomligt tokigt. Men det var det inte,
vi hade en nisch som vi praktiskt tagit var ensamma om. D.v.s.
köra med mindre grupper och där kom också Karin Boye in i bilden.

För oss så skulle folks semester börja när dom steg ombord på
bussen. Det handlade inte om resor från punkt A till punkt B.

Som researrangör så var detta med själva resan just det
som var vår grej men även att kunna ta mindre grupper till
 spännande resmål.

  


T.o.m. kunder i Stockholm hade fått nys om oss och en grupp Nyutexaminerade
Civilingenjörer liksom Svenska Budoförbundet och Svenska Handbollsförbundet
blev kunder till oss. 


Alla älskade vår buss och den service vi kunde ge dem.




I 14 år arbetade vi i denna härliga bransch. Därefter avvecklade vi vårt
företag snyggt och prydligt. Bussen såldes till ett större bussbolag
i Vasa (Finland) och var nästan lika fin som när vi startade 1994.

Bussresandet har efter en viss tillbakagång nu ökat igen.  
Jag skall sluta med att presentera en av de vackraste bussarna som
jag har haft kontakt med. Det är Helsingborgstrafikens Museiförenings 
Scania 63 års modell. 

Vackraste Bussen?




VÄLKOMMEN OMBORD


Detta fina fotot har jag lånat av vännen Staffan Sävenfjord. 

Staffan har berättat (se kommentarer) om denna Gentleman som heter
Folke Johansson (Ramnareds Busstrafik) och som är fyllda 80 år
Folke rattar fortfarande bussar som denna veteran från 1948. 

Staffan har en blogg som handlar om bussar, tåg mm.
Staffan kan detta och mycket mycket mer så varför inte 
besöka Staffans egen Blogg?



Bästa hälsningar 
Kenneth

foto Undertecknad där inte annat angives.

För större bilder klicka på ett foto så kommer dessa
bl.a. som bildspel.

2 kommentarer:

Staffan Sävenfjord sa...

Trevligt om bussarna. När det gäller äldsta bussbolaget är det svårt att fastställa vilket det är. Allra först var SJ, som redan 1911 startade busstrafik i Bohuslän. Men räknar vi privatägda bussbolag så är det väldigt svårt att veta vilka som var först. Lidbergs i Horred och Persson i Hammenhög var dock bland de första.

Den allra sista bilden på den glade bussföraren visar Folke Johansson vid Ramnareds busstrafik. Han är fyllda 80 år men kör fortfarande ibland. På bilden har han åter satt sig vid ratten i en buss som han rattade till Holland 58 år tidigare. Det är en lyxig turistbuss från 1948, som då köptes av Ernst Carlsson i Vessigebro. Ett tag ägdes den av Göran Karlsson, grundare till Gekås i Ullared, och numera ägs den av Anders Mennerholm i Väröbacka. Han har också gjort i ordning bussen till närmast nyskick.

Folke och hans 10 år yngre bror Helge träffade jag i Falkenberg 2007 när de körde sista turen till Fegen. För denna använde de Sveriges äldsta buss i linjetrafik, en 27 år gammal Setra!

Men mer om allt detta finns på min blogg.

Kenneth Svensson sa...

Tack för informationen Staffan. Som jag skrev så kan Du detta med Bussar bättre är de flesta däribland undertecknad.
Skönt att känna någon som kan så mycket som Du och gärna delar med Dig.

Kenneth