fredag 16 januari 2015

Vilket Jäkla Blåsande

Finntrader på väg in i hamn medan Finnpartner ligger på redden
och väntar på sin tur.
Stormar på ett radband
Stormen Egon

Jag måste erkänna att nu har jag svårt att hålla koll på alla stormar som
drabbar oss. I år har vi redan haft ett par rejäla stormar och hela tiden
så basunerar väderlekstjänsten ut att nya är på väg.

För en vecka sedan blåste det ännu en gång och medelvinden var "endast"
c:a 25 m/sek. Ganska beskedligt om man tänker på den värsta stormen
i modern tid (vad är egentligen modern tid?) Gudrun.

Finnlines fartyg fick hjälp att angöra färjelägena i Malmö av bogseraren
Switzer Björn.


Det tuffa med stormen Egon var att stundtals så blåste det "lagom" starkt men
så kom vindstötarna och man kunde knappast stå på benen utan att hålla i sig.

Förra veckans storm hade vindbyar på en bra bit över 33 m/sek vilket
innebär orkanvindar, på Jylland rapporterades det 37.7 m/sek när det
var som värst.

På nedanstående (Sydsvenskan) länk kan Ni ta del av intressanta foton
 från hela Skåne från Egonstormen.

http://www.sydsvenskan.se/skane/bildextra-stormen-egon/ 

Oavsett vilket så upplevde vi en nytt fenomen på 13 våningen på Lorensborg
då jag, när jag just släckt lampan i sovrummet, tyckte att det gungade. Jag
tände igen och frågade Anne-Marie "kände Du att det gungade"? 

Jag vet inte svarade hon men titta på tavlorna dom rör sig. Jo det
stämde. Detta har vi aldrig upplevt under de 7 år vi bott här.

Vi har vänner som bor på 18 våningen i Kronprinsen som är vana 
vid att det gungar i bostaden när det blåser rejält. Undrar hur det är
 i Turning Torso, detta har jag aldrig läst eller hört något om. Det kan
 dock att vara att Torsons utformning gör att vindarna "bara" 
sveper runt  byggnaden. Någon som vet?

Ingen storm denna dag men ett annat fenomen. Foto Kenneth S.
    Åter till Stormarna

I USA så har jag hört och även sett på TV om sådana som jagar oväder.
De riskerar liv och lem men är oftast utrustade med speciella fordon.
Då är ovädren där av helt annan karaktär än vad vi är vana vid om man
nu bortser från Stormen Gudrun 

Nu kanske man tror att jag är likadan men det är jag inte, håller mig
helst inomhus men ibland måste man ändå ut och då har jag alltid
 kamera med mig. 

Stormen Sven, 5-6 Dec. 2013

Dessa dagar blåste (stormade) riktigt våldsamt. Var ute och uträttade
ett antal ärenden men passade på att ta en tur till hamnen mm.

Sju personer omkom i Skåne p.g.a. denna storm som startade på
Fredagen den 5 december. Vinden var drygt 30 meter/sek. och
klassades som en klass 3 storm d.v.s. högst på skalan.



Klicka in Er på länken nedan så kan Ni läsa om vad som skrevs om stormen
i Kvällsposten.

http://www.expressen.se/kvallsposten/ett-ar-sedan-stormen-sven--som-tog-sju-liv/


Denna storm skapade bl.a. stora problem för Julmarknadsresorna till
Tyskland. Inställda färjor Rödby - Puttgarden och Gedser - Rostock, 
stängda broar medförde busskaos i bl.a. färjelägena. En del bussar 
återvände till Sverige utan att lyckats ta sig till resp. Julmarknadsorter,
 andra bussbolag valde att chansa och tvingades att övernatta vid 
färjelägena för att nästa dag återvända till Sverige. 

Även Julmarknader i Sverige tvingades att stänga eller rättare sagt 
att inte öppna.



Vid Burlöv center knäcktes flaggstänger i parti och minut samtidigt som reklamskyltarna blåste omkull.



Och på Motorvägen blåste t.o.m. Lastbilar omkull.


På Kryssning i storm

Något som de flesta fasar för. Även vi som är ganska vana kryssnings-
resenärer.

Vi har upplevt några rejäla stormar främst när vi kryssat över Atlanten.
Vissa av dessa har knappast märkts eftersom att vågornas höjd varit 
nästan obefintlig.

 Vi har aldrig varit sjösjuka, när det varit som värst så har vi gått ner
på lägre däck (ex. vid informationsdiskarna på 5:e alt 6:e däck)
och satt oss så nära fartygets mitt som möjligt. Där har vi spelat 
kort, läst eller njutit i största allmänhet.
   
Jag har lagt in en Video från en av våra Atlantkryssningar när det var 
full storm. Inga vågor syntes men när man tittar på passagerarna  
som passerar kameran så förstår man att det var tufft denna dag.
Över 6000 har kollat in videon vilket jag tycker är roligt.

https://www.youtube.com/watch?v=15yAvz-0h7A

Ha det så bra
Kenneth

Ps, Idag skiner solen och det är någorlunda lugnt under förmiddagen 
men det har åter börjat blåsa, förhoppningsvis inga stormvindar. 

Inga kommentarer: