lördag 24 januari 2015

Gamla Foton till nåders igen


Rota bland 10 000-tals foton

Min blogg för några veckor sedan, som handlade om Landskrona och Säby, 
väckte mycket inom mig. Då framför allt Säby där min moder var Stins,
eller som det egentligen hette Stationsföreståndare i början av 1940-talet.

Jag fick kontakt med Roland Knutsson som äger den gamla fina stationen, 
vilken byggdes i början av 1900-talet. Roland växte upp där med 
sina föräldrar.

Rolands moder Elsa kom till Säby 1947 och stannade tills järnvägen lades
 ner 1961.

Elsa kom efter min moder eller strax efter och det hade kanske varit en
 tillfällig stins under någon månads tid.


Foto: Nätet
Ovan sista tåget till Säby, Elsa avtackades efter sina 14 år som Stins och 
och Elsas make Uno la ett bud på auktionen när stationen skulle säljas
 och räddade det vackra stationshuset åt familjen.

Elsa som kom från Båstad (liksom mina föräldrar märkligt nog) hade 
arbetat som väverska hos Märta Måås Fjätterström och funderade på att
starta en vävskola i de rymliga lokalerna.  


Minnen väcktes till liv. 
  
Det var bara att sätta igång, kartong efter kartong släpades upp från
källaren. Bild efter bild i nästan en hel vecka kollades av. Foton som
jag tyckte hade ett visst värde sorterades ut och till slut återstod  
några hundra foton som jag skulle bevara i framtiden. 






När man bor i en hamnstad så finns det massor att titta på och
givetvis så användes någon av mina kameror flitigt.


Ännu mer att fotografera blev det när man byggde Öresundsbron.
Som här t.e.x. när jättekranen Svanen fraktade brodelar från
hamnen i Malmö ut till byggplatsen d.v.s. bron.


Hela tolv fulla ICA kassar med foton kastade vi när vi kom åt en
Container som besöker vårt bostadsområde i Malmö fyra gånger/år.


Själv var jag ofta ute på bron när denna byggdes. Det var tack vare vårt 
lilla Bussföretag KES Travel som var flitigt använd med allt från Öre-
sundskonsortiet, Skanska, SJ, med gäster från Spanska staden Cadiz
vars varv byggde körbanorna, vilka fraktades på pråmar ända från
Spanien.


Detta varv var känt eftersom man byggde fartyget MS Skåne
Trelleborg-Rostock (Warnemünde). 

KTH Stockholm

Ett samtal från Stockholm. "Hur mycket kostar det att åka med Er till 
Italien, och kan Ni åtaga Er detta?" 

Inga problem men då under förutsättningar att resan startar och slutar 
i Malmö. Vår kund skulle besöka ett antal företag längs vägen och
denna bokning lät mycket intressant. 

Varför ringer Ni till oss frågade jag och fick till svar att vi hört talats 
om Er och vår grupp blir c:a 16 personer så vi tror att detta blir perfekt
 för oss.

Vår kund hade bokat alla hotell så det var "bara" att planera och genomföra 
resan så att alla blev nöjda.  

Någon månad efter hemkomsten skulle man göra en skriftlig redovisning 
för de industrier/företag som sponsrade denna studieresa och vilka
fantastiska rader man kunde läsa om oss. 

Det var bara tacka och ta emot...



Autoropa 

En annan höjdpunkt var när vi fick en bokning till Nürburgring av familjen 
Wendel som då ägde Autoropa. De bjöd hela sin personal på tre 
Ferraridagar på Nürburgring. 

Vår buss var målad i Ferraris röda färg, varför Ferrarifolket klistrade 
på en Ferraridekal på bussen och bjöd in både buss och alla till
depån med ett tjusigt VIP kort hängande runt halsen. 

Bussen var den enda utomstående buss som kom in i depån, gissa
 om jag och Anne-Marie var stolta, då inte minst när en helikopter 
landade mitt framför näsan på oss och ut steg Michael Schuhmacher. 




Svenska Kennethklubben

Under några år så var jag medlem i Svenska Kennethklubben.
Ett heltokigt gäng så jag passade som fisken i vattnet. 

Vi hade det jättekul och man hade en hel del tokigheter för sig. 
Vår buss kom än en gång väl till hands, man hade hört talas om 
att vi hade Gammeldans?? i bussen. Detta var dock en grov 
missuppfattning för det rörde sig om Gammeldansk, som vi ofta 
bjöd på när turerna gick över Sundet.

Fast det var inga större problem, det fungerade även med Gammeldans 
som ni ser på fotot nedan.



Ett förtydligande är på plats. Gammeldans kunde bara upplevas när bussen 
stod stilla medan Gammeldansk fungerade i alla lägen. Även när det regnade eller snöade ute. 

Undertecknad som rattade bussen fick bara insupa dofterna som jag gillar bättre än smaken. 


Mer gamla foton kommer

Vågar redan nu utlova en hel del intressant 

Läs också vad som startade det hela, Säby bloggen, scrolla tillbaka 
så får Ni bakgrunden till varför alla gamla foton plötsligt dyker upp.




Vad hände påsken 1969?

Hälsningar
Kenneth

Foton undertecknad utom där jag själv finns med
och det svart o vita Säbyfotot 

2 kommentarer:

Ragnar sa...

När du skrev att ni ofta bjöd på Gammeldansk kom jag att tänka på några besök i Danmark. Min sambo reste tåg med jobbet via Helsingborg till Köpenhamn. När tåget kört av fäRrjan kom det in några arbetskamrater som var medlemmar av festkommittén. De var iklädda serveringsförkläde och krus (heter det så?) i håret. På en liten bricka hade de Gammeldansk.

Jag var på konferens i <Köpenhamn som dåvarnade ABB ordnade. Konferensen hette visst Norden på spår. Andra dagen skulle börjas med frukost i ett tåg på Hovedbanegården och mycket riktigt stog Gammeldansken på brickan som vi fick frukosten på. Sedan fick vi påfyllning så mycket vi ville (det var miniflaskor typ flyget). Resan gick sedan till nya Stora Bältbron och tunneln (det var innan trafiken släppts på), och eftersom det hade varit brand nyligen i Kanaltunneln hade man en vakt i varje vagn med reflexväst och orange hjälm. Man visade särskilt noga utrymningsvägarna.

Ja, Gammeldansk var ju mer eller mindre obligatorisk när man besökte någon i Köpenhamn på den tiden.

Kenneth Svensson sa...

Trevligt med Din kommentar Ragnar. När man kollar gamla foton som mest ligger och "skräpar" så hittar man faktiskt en hel del intressant.
Jag måste erkänna att som chaufför så blev den ingen Gammeldansk förrän man ställt ifrån sig bussen på kvällen men doften tycker jag är godare än själva drycken så denna njöt jag av.