måndag 1 december 2014

En tillbakablick





 INTE UTAN HUMOR 
en tillbakablick nr 1

När man sitter och funderar över vad som händer i framtiden så dyker
det också upp en rad roliga händelser i minnet. Jag tänker berätta om
några sådana händelser som jag fortfarande skrattar mycket åt. 

För min del så tänker jag ofta på min resa till Stockholm i början på
60-talet.

I Stockholm lockade Nalen alla musikintresserade, så även mig.
Ung som jag var så bestämde jag mig för att åka till Stockholm 
och uppleva en kväll på det anrika templet Nalen. 

Radioutsändningarna och tidningarnas ständiga reportage lockade 
Jazzintresserade från hela landet till Nalen. 

På den tiden arbetade jag på SJ (av pappa kallad Snåle Jöns) 
och som löneförmån hade fria resor över hela landet.

Därför både enkelt och billigt att ta sig till Kungliga Huvudstaden. 

  Nattåget

Min tanke var att jag skulle ta tåg natten mellan fredag och lördag.
Jag planerade att besöka Nalen på Lördagskvällen.

Sedan skulle jag återvända med morgontåget på söndagen
för att på måndag vara på jobbet, SJ:s Distriktskansli på Malmö C.

Mina jobbkompisar tyckte att det var jättehäftigt men tyvärr så kunde
ingen av dem hänga med. 


Nu var det förvisso inte detta lok som drog vagnarna. 
Jag hittade inget foto av ett gammalt tåg.

Nattåg till Stockholm utan sömn, att betala för sovvagn var det inte
tal om. Pengarna behövde jag till att ha kul i Stockholm.

Vid sjutiden så anlände tåget till Stockholm och jag vacklade ut ganska
sömndrucken. Vid lunchtid tog jag mig till Frälsningsarméns hotell
 (nu Rica Hotell) på Slöjdgatan, d.v.s. mitt i stan. 

Jag kunde checka in direkt och efter en stund så begav jag mig ut på
 stan för att få en bit mat och upptäcka Stockholm.



Nu var det inte detta gatukök jag besökte i Stockholm. Läsarna förstår säkert att
 det var samma höga gourmetklass i Stockholm som i Berlin (fotot)  

Bara en kort vilostund

Nu var det dags att vila sig några timmar innan det stora äventyret
startar. Sömnen, sittande på tåget, var ingen höjdare.

Klockan var väl sådär halv fyra när jag intog sängläge. Jag somnade
på direkten och vaknade yrvaket och till att börja med undrade jag 
var jag var. Tittade ut på gatan, ingen trafik, några renhållnings- 
arbetare höll på att spola gatan. Jag kastade en blick på klockan,
halv fem någonting. Jag klädde på mig, smorde in håret med 
Brylceme och gick ut. Receptionen på hotellet var tom. Gatan var
tom sånär som på renhållningsarbetarna som spolade vatten för fullt.

Det var något som inte stämde. Jag i mina eleganta kläder med tjusiga
dansskor tog modet till mig och frågade männen på ren skånska  
"Vad är klockan"?

De tittade förvånat på mig och svaret dröjde (tyckte nog att jag 
var en konstig fan).

Hon är fem fick jag till svar, fortfarande förvirrad då fick jag fram,
"på morgonen eller på eftermiddagen"?

Deras blickar glömmer jag aldrig. "På morgonen" blev det spydiga
svaret (jag var nog inte värd ett seriöst svar).

   

 Det var bara att packa ihop sina prylar och ge sig iväg till Stockholm C

Så slutar denna succéresa. Det blev aldrig Nalen för mig. Det kändes
pinsamt när mina arbetskamrater frågade avundsjukt om Nalenresan,
vad skulle jag säga? Kommer faktiskt inte ihåg, vilket tydde på 
dåligt minne redan på denna tiden. Det är nog det bästa svaret
 jag kunde komma på.

Från Internationalen till
Nalen


En bok som jag blev rekommenderad av Jan Olsson (Jolson),
 känd Jazzprofil i vårt land.


Foto: Nätet

Boken fick mig att ånyo bli nyfiken på Nalen. Gamla Nalen försvann
 när legenden Topsy Lindblom avled 1960. Det var Topsy som var Nalen.

Tack vare att jag läste boken så drog jag mig än en gång till minnes 
denna pinsamma resa till Stockholm.  






Boken fanns på Stadsbiblioteket i Malmö i deras lagerbyggnad. 

Boken var författad av Arthur Östervall d.v.s. broder till Seymor, 
vars förnämliga orkester svarade för dansmusiken på Nalen i 
hela 30 år.

Alla jazzintresserade och övriga också borde läsa denna bok. Här
upplever man en kavalkad av svenska musiker och Arthurs
bok stryker inte bara medhårs kan jag lova.

Nalen 2014

För Er som inte känner till vad som hände med Nalen så kan 
jag berätta att  "Gamla" Nalen är borta sedan många år tillbaka.
 Men på  samma adress och samma gatunummer d.v.s. 
Regeringsgatan 76 så finner man "nya" fina Nalen.

Foto: Nätet

Idag åter ett nöjesplats som alla borde besöka, åtminstone
jag.


Forts. mer Humor i nästa blogg.
Kenneth
foton Undertecknad

Ps, Ursäkta det finns eventuellt några felaktigheter betr.
Frälsningsarméns Hotell och Nalen.

Har försökt på nätet men inte funnit alla uppgifter 
som önskats. 

Inga kommentarer: