lördag 6 december 2014

En tillbakablick 2




INTE UTAN HUMOR
en tillbakablick nr 2

ABU Dhabi 30.10.2011

Vår kryssning från Genova till Abu Dhabi (via Suezkanalen och Dubai) 
arrangerades av Reseföretaget Escape Travel. En helt igenom lyckad
kryssning där vi bl.a. stötte på pirater utanför Somalias kust. Detta
har jag berättat om i tidigare blogg men tänker på nytt berätta om
denna händelse igen om någon månad. 

Vårt fartyg MSC Lirica angjorde slutdestinationen på morgonen den 
30 Oktober och alla ville iland med en gång. Det förhåller sig så att
man lämnar kryssningsfartygen pö om pö för att inte trängseln med
att hämta väskorna (c:a 2000 passagerare) skulle bli olidlig.

Vår grupp skulle lämna fartyget c:a 45 minuter efter att den första 
gruppen gick i land.

Jag smet dock iväg lite innan (vilket inte är Ok) men kände att
jag ville iland för att fotografera mm.

Folk hämtade ut sina väskor och trängseln var olidlig, liksom hettan.
Svettpärlorna p.g.a. värmen, men också en plötslig nervositet,
trängde fram. Tänk om mina passagerar-vänner skulle vänta längre och
 nu saknade man mig. Tänk om man höll på att genomsöka fartyget
 i alla dess vrår och hörn. Vad händer då?

När jag stod där i mina funderingar kom en konstapel, vakt eller 
vad det nu var för någon, och frågade om det var några problem.

Escape svarade jag och tjänstemannen ryggade förskräckt tillbaka
och blev helt paff.

Vad nu då tänkte jag? 

Varför denna reaktion? 

Då kom jag på att på engelska så betyder ordet Escape att fly

Så här efteråt så förstår jag tjänstemannens reaktion. Han kunde ju
inte veta att jag väntade på gruppen från Escape Travel. 

Escape Travel

Detta är ett mindre reseföretag som är Göteborgsbaserat. 

Resan som de arrangerade i samarbete med MSC var fantastisk, 
inte bara för att kryssningen tillhörde en av de bästa vi upplevt av alla
 våra 23 kryssningar. Hela reseupplevelsen var genomtänkt i minsta detalj.

Det innebar bl.a. också att vi var i Dubai två ggr. Åkte buss och upplevde
en fantastisk sightseeing i Abu Dhabi samt även i Dubai.

Vår reseledare Erica var jätteduktig och servade Escapes gäster på ett
utmärkt sätt.


Erica vid en av sina många informationsträffar med gruppen. 

MSC Lirica (här i Dubai) är ett av våra favoritfartyg, inte så stort som de
 flesta nya fartygen (250 meter, de senaste MSC fartygen är på 330 meter)
 Abu Dhabi 

En fantastisk stad som också är ett måste när man ändå är i Arabemiraten,
fast Dubai kräver minst en vecka.

Här har man hållit hårdare om pengarna än vad Dubai gjort och även
lånat ut stora summor till Dubai för att denna pärla skulle fullfölja en
flertal av sina stora projekt, allt enligt vår lokalguide i Abu Dhabi. 

(Alla Oljepengarna hamnar i Abu Dhabi)   



Schejk Zayed-Moskén

En av världens stora Moskér och kanske mest påkostade idag.
 Denna blev färdig år 2007 och rymmer 40 000 besökare, varav 7000
i stora salen.



En fantastisk upplevelse att kliva in i denna mäktiga Moské, inte minst för
den fantastiska mattan och allt guld.






För att återgå till vår utmärkte guide i Abu Dhabi så berättade han att
landets Sultan sagt följande:

"Min farfar red kamel och så även min far, jag kör en fin bil, min son
kör Rolls Royce och hans son kommer att köra Ferrari".

"Men min sonson kommer att rida kamel"    

= Oljepengarna slut!!

Vad betyder Emirat? Ordet innebär furstendöme/stad och landet består
 av sju städer, varav Abu Dhabi är den mest förmögna staden. 

Nästa Blogg

Här kommer jag att skona mig själv, denna kommer att handla om en
glömd mössa som onekligen har sina poänger.

Bästa Hälsningar
Kenneth

foton Undertecknad

Inga kommentarer: