söndag 23 november 2014

Sköna höstdagar



När hösten är som tristast

Inget ont som inte har något gott med sig. Dimmiga, trista höstdagar kan
bjuda på mycket trevligt. T.e.x. musik, att träffa goda vänner eller varför
inte ge sig iväg några dagar.

Just nu så hittar man många fina erbjudanden om man vill sticka iväg några
dagar. Fantastiska hotellerbjudanden, billiga färjeförbindelser är inte att 
förringa. 

För oss innebar detta en kort sväng till den Nordtyska staden Lütjenburg, 
där hotellet med samma namn har annonserat om övernattningar till
riktigt bra priser. Vad sägs om 600 kronor per natt i dubbelrum
inklusive frukostbuffé.

Vad gör man i Lütjenburg egentligen? Svar: inte mycket. Är man bilandes
så finns det fantastiska omgivningar med korta avstånd till allt.

Vad sägs om städer som Eutin, Malente, Plön i Holsteinische Schweitz. 
Så kallas landskapet där dessa städer ligger. Sedan har vi Kiel c:a 
30 kilometer från Lütjenburg. Från Puttgarden är det c:a en timmes 
bilfärd, c:a 80 kilometer.

Själv valde vi att utforska området norr om Lütjenburg för här finns 
havet (Östersjön) med härliga stränder, fast det är fel årstid att prata
 sol och bad.    

Ett par timmar bakom ratten

På vackra asfalterade vägar i ljuva höstfärger i ett behagligt tempo 
känns perfekt. 


Att solen också tittade fram hade vi inte upplevt på flera veckor. Några
kilometer norr om Lütjenburg så kom vi till ett gods i en ort som heter 
Panker.

Det praktfulla slottet heter Gut Panker
Här kände jag igen mig för jag hade varit där en gång tidigare, när jag
hade mitt lilla fina reseföretag KES Travel

En liten ort som turister lockas till tack vare att det finns flera konstnärer
som har sina ateljeer här. Främst då keramik.

En enkel vägvisare berättar hur man hittar de olika konstnärerna utställningar  
















Vi fortsätter mot kusten

Ytterligare ett antal kilometer för att komma till Östersjön. Även på
vägen dit så fanns det en hel del intressant att studera.


Har ni testat detta med att hoppa från ett staket? Gör det inte.


Här finns också slutstationen för en Museum järnväg. Man kan åka
från Kiel men bara på sommarhalvåret och vid speciella tillfällen.


Även gamla spårvagnar fanns att njuta av. Allt detta i Stakendorfer Strand. 

En badort på hösten är inte något som lockar men ändå så kommer
en och annan dit för att njuta av ensamheten.




Rökeriet stängt, restaurangerna stängda och tomt med folk.



Ortens hotell också lika öde men snart fylls det med turister igen.



Vid Kieler Förde hittade vi denna tänkvärda men samtidigt mycket
vackra skulptur.

Beträffande Kiel så körde vi dit mest för att handla på CITTI. En enorm
livshandelsbutik som man bl.a. bussar folk från Göteborg och Oslo
till, under uppehållet i Kiel.

Åter till Lütjenburg

Jag var nog lite orättvis när jag beskrev att det inte finns mycket att 
uppleva här. Vi hade otur för halva staden var avstängd p.g.a. ett jätte-
arbete med gatorna. Inte för att jag tror att intrycket hade blivit 
mycket bättre om denna avstängning inte funnits.



Men det fanns en förmildrande sak, middagarna på hotellet. 

Första kvällen beställde vi in en Jägarschnitzel som inte stod
Österrikes långt efter i storlek. T.o.m. Restaurang Lutter & Wegner
i Berlin, som påstås servera Berlins största schnitzlar, överträffades av
Hotell Lüttje Burgs.

Tyvärr så hade jag inte kameran med vid detta tillfälle men kvällen
därpå, när Anne-Marie "bara" beställde en sallad eftersom hon
fortfarande var mätt efter middagen kvällen innan.


Anne-Maries salladstallrik
Och min enkla Toast bestående av Lavagrillad fläskfilé med Päronhalvor
och överbakad Gorgonzola. Även detta en av de lättare rätterna. 
Skäms Scandlines!

På hemfärden från Puttgarden så fanns det ombord på färjan en liten
fin folder som gjorde reklam för Tyskland, främst då Hamburg och
Berlin.

Förstå min förvåning när jag slår upp första sidan och finner ett foto 
som jag tagit. 

Jag blev mycket häpen, lite stolt måste jag erkänna samtidigt som jag 
blev arg.  






Mitt foto taget den 19.8.2006
Jag skall kanske nämna att Scandlines gjorde en fin folder om
Hamburg och Berlin för ett antal år sedan och jag bjöd på sju eller
åtta foton som jag tagit i Berlin. 

Detta var bara till denna folder och min ersättning bestod av 
några (2 à 3) biljetter t.o.r. till Tyskland.



Nu är jag inte den som bråkar men svagt att ett företag som
omsätter miljarder är så snikna att man inte kan göra rätt för sig.

Bästa Hälsningar
Kenneth

foton Undertecknad

för större bilder klicka på dem

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Kenneth!

Det är alltid lika trevligt tt läsa din blogg. Jag har haft mycket att göra så jag kommer lite sent med kommentaren.

När jag såg namnet som börjar på Lüttje så kom jag till att tänka på en händelse för väldigt många år sedan. Vi var en internationell arbetsgrupp för spårväg och hade slutat dagens möte i Hannover. En av de saker vi "utsattes" för var att dricka lüttje lage. Man hade ett litet snapsglas ovanpå ett ölglas. Konsten var sedan att luta snapsglaset lagom så att snapsen gled ner i ölglaset samtidigt som man drack ur ölglasen. Som minne fick vi behålla snapsglasen och jag har det fortfarande kvar. Om man googlar lüttje lage ser man att ordet har att göra med trakten där ni var.

Det är även mycket trevligt att läsa om era kryssningsupplevelser.Själv har jag bara kryssat ordentligt en gång för tre år sedan och det var på Nordgående Hurtigruten första veckan i september. Det var solsken hela veckan så det blev en mycket fin upplevelse. Vi reste med en gammal brevvän från USA (från 1953) och hans fru. På Nordpolen sa de att man har sol tre dagar per år och vi hade glädjen att komma dit en av dessa dagqr. Annars tror jag inte det varit större idé att åka utflykten till Nordpolen.

Nästa vecka flyger vi till Stavanger för att hälsa på min sambos yngste son och hans familj. Med Bmi Regional tar det knappt en timma och det kostar ca 850 kr enkel, så det är en mycket bra förbindelse.

>Om några timmar skall jag sjunga i Göteborgs Polissångkör på ett äldreboende (har aldrig varit polis men får vara med ändå) och sedan skall vi träna tillsammans med Göteborgspolisens Musikkår inför två konserter i Masthuggskyrkan och Vasakyrkan. Det är väldigt mäktigt att sjunga tillsammans med musikkåren!

Till slut önskar jag dig och din fru en god jul

Ragnar