måndag 17 november 2014

Drivmedelspriserna nedåt





Alla hatar cyklister

Detta läste jag i en krönika i Aftonbladet i Lördags (15 november)
 skriven av Fredrik Virtanen under rubriken: 

"Elva skäl att vi inte kan skjuta cyklisterna"

Enligt Virtanen så är cyklisterna vår mest föraktade samhällsgrupp.

Eller vad sägs om, Fotgängare avskyr cyklister,
Bilister avskyr cyklister, till och med cyklister avskyr cyklister.

Sedan går Virtanen in på de elva skälen vilket jag inte skall räkna upp
här.

Fredrik Virtanens kröniker är mycket läsvärda och roliga för det mesta
också.


Med tanke på ovanstående foton jag tidigare fått från Australien  så
tycker jag nog att cyklisterna är trevliga.

Bensinpriserna 

För c:a en månad sedan kunde man läsa i tidningen Tempus om att
bensinpriserna (Oljepriserna) spåddes sjunka den närmsta tiden.

Anledningen till detta är att strypningen av Putins Ryssland nu börjar
ge effekt. Enligt tidningen som köper in sina artiklar från alla världens
hörn, i detta fall från USA och The Economist men även en artikel i 
Tempus några veckor senare hämtad från New York Times spädde på
The Economist artikeln.

Rubeln sjunker som en sten och Ryssarna kan inte längre ta ut normal-
priser på Olja och Gas. Till detta så kommer att Oljeländerna beslutat
att öka oljeproduktionen och på så sätt pressa ner priserna. I motsats till
oljekrisen på 90-talet, då man ströp sin oljeproduktion för att ta ut
högre priser, vilket slog fel.






Vad har då hänt?  

Priserna på bensin har legat någonstans mellan 14 och 15 kronor/litern.

T.o.m. högre om man går tillbaka till 2012.



Då den 3 april 2012.

Idag den 17 november 



Priset lär varit nere runt 12.60 - 12.70 tidigare på dagen. Däremot några
timmar senare så höjdes priset på bensin med 51 öre och diesel med 55 öre/l.



    Tempus utkommer varje Fredag och är rykandes färsk och ständigt högaktuell.

Här är det lite inrikespolitik (detta har ju varenda dagstidning så att det
 räcker) men intresserar man sig för vad som händer runt om i världen 
så finns det för mig ingen bättre läsning.

Orosandar

Ni som följer mina bloggar eller känner oss så vet Ni att vi är två orosandar.
Detta har jag för min del ärvt av mina föräldrar (lever tyvärr inte längre) 
som ständigt var på språng.

 Inga större resor som regel men till Hamburg eller Lübeck var det enkelt att 
ge sig iväg, oftast med kort varsel.

Sådana är vi också. Vi har ju nyligen kommit tillbaka från en kryssning till
Oslo, se förra bloggen.  

Nu sticker vi iväg igen. Inga konstigheter, Finnlines dagfärja till Travemünde. 

Sedan bilar vi c:a 7 à 8 mil till en liten stad som heter Lütjenburg och 
som ligger bara några mil öster om Kiel. Två nätter känns lagom. 

Vid denna tid på året är priserna som lägst. Överfarten t.o.r. kostar c:a
1000 lappen. Finnlines ut och Scandlines via Putgarden hem. Hotell som 
rosats på nätet strax under 1000 kronor för två nätter inkl. frukostbuffe. 

Till Travemunde tar det ganska lång tid men det blir kortspel för hela 
slanten, en daghytt för 300:- och Finnlines fina buffé för 150:-/person.




Finntrader som är en s.k. Combifärja men som erbjuder bra komfort 
och god mat till bra priser.

Min Youtubekanal

I dags datum så har jag haft över 142 000 besökare. Jag har 51 personer
som prenumererar på kanalen, vilket jag är mycket glad över.

Här finns en del nytt av varierande kvalité, så har Du inte varit inne
på denna kanal så är Du välkommen dit. Gäller givetvis även Ni som 
besökt min youtubekanal.

www.youtube.com/malmoearena

Våra Australienvänner

Olle (heter Eric i Australien eftersom Olle är ett flicknamn där)
och Kerstin förser oss hela tiden med än det ena än det andra.

Cyklisterna i början av bloggen kom därifrån. 

Här bifogas en skylt som var placerad vid infarten till en Ranch i
 Never Neverland.   



Enkel översättning

P.g.a. höga priser på Ammunition så förvänta 
Dig inte något varningsskott.

Tack för Din förståelse.


Avslutningsvis så fick jag i dagarna en adress till en länk som var 
mycket intressant. Klicka så får Du uppleva allt man kan göra
med en läsplatta.

www.youtube.com/embed/Dg4Hww479K0 

Hej så länge
Kenneth

Ps! Vi ses väl på Vikings Place nästa Måndag för då får Ni se och

lyssna på Rolf Uddeskogs Jazzensamble med Carina Eklund. 




Inga kommentarer: