fredag 10 oktober 2014

Slut på idéer, eller?





Utfyllnad eller vad?

Dags för en ny blogg, min 370:e blogg. Tankarna kring denna virvlar omkring
 i hjärnan på mig.

Vad skall den handla om? Politik? Nej det står en upp i halsen, kryssningar? 
Nej detta skall jag bespara mina vänner, det har nog de flesta fått så att man
klarar sig till evighet. Musik då? Nja kanske men även detta känns lite slitet
 just nu. 

Jag börjar att kolla efter ledtrådar i mina fotoalbum. Här kanske jag kan hitta
något och sagt och gjort, hoppas att detta kan intressera någon. 



I staden Wuppertal som ligger vid floden Wupper hade man stora problem
när man skulle knyta samman ett antal städer vid floden. Elberfeld och
(Wuppertal) Barmen, dessa industristäder c:a 4 mil norr om Köln hade 
stora trafikproblem. Att bygga en tunnelbana eller spårvagnar som i de 
flesta andra  större städerna i  Ruhr området skulle vara alltför kostsamt. 

Någon kom på att man skulle bygga en linje längs floden med hängande spårvagnar.

Denna invigdes 24 oktober år 1900. I folkmun så kallade man denna för Balkbanan. 

Själv skulle jag ner med en grupp till Mosel och hade planerat ett 
lunchstopp i Wuppertal så att mina bussresenärer skulle få tillfälle att
åka den 13,3 km långa banan. 

Det var bara det att några dagar före vårt planerade besök så inträffade
den hittills största olyckan på 99 år som balkbanan varit i drift.

Det var den 12 april 1999 som ett tågsätt spårade ur p.g.a. ett
 kvarglömt verktyg på spåret. 

Fem människor omkom och 47 skadades.

(Vårt besök i Wuppertal ställdes givetvis in) 




Oktoberfest München

Fyra gånger har jag upplevt Oktoberfesten i München. Denna pågår
fr.o.m den 20 september t.o.m. 5 oktober. Inte som många tror
bara i Oktober.



Första gången chockerades jag av att en rad människor låg på en
slänt. Vad är detta? Jo, de ligger här för tillnyktring, placerade av 
Röda Korset som plockar upp sådana som inte längre är vid medve-
tande. 



Lite varstans såg man dessa rullande bårar. Rätt så läskigt för
om Ni tittar närmare på fotot så ser Ni en liten tittglugg.

När personen placerats på båren och kanske vaknar till så skall han
(såg dessbättre inga kvinnor som behövdes tas om hand) inte
bli desperat och tro att han kommit till himlen. Efter att man tagit
 hand om vederbörande så tar man denne till ett röda korstält och
undersöker om det handlar om hjärtat eller "bara" en fylla!
Är det bara en fylla så hamnar vederbörande på backen för att 
nyktra till. 

 
Hofbrauhaus i München. Fullt hus från morgon till sena natten.
Vill bara informera att vi delade på ölen (1 liter).

 Till slut bantning

En hel del känner kanske till att jag försöker att gå ner i vikt liksom
många andra "välmående" vänner.

Minus 20 kilo sedan december, vilket skulle se fint ut på bilden ovan
som togs för några år sedan.

Se fotot nedan - medaljens baksida är ett pris man får betala.



        Så kan det gå när inte ?? är på.

Bästa Hälsningar
Kenneth

foton undertecknad 
(utom fotot av mig och Anne-Marie, fotograf okänd) 

Kolla gärna Wuppertal på Wikipedia.

Inga kommentarer: