lördag 25 oktober 2014

Musikvecka

Helge Albin på Viking Place

  Ny Musikvecka 

Helge Albin med komp

Efter förra veckans besök hos vännerna Kristina och Bengt med härlig
musik i Contrast (Eskilstuna Jazzklubb) så blev det tre Jazzkonserter
på raken i Malmö, ja t.o.m. nästan en fjärde också.

Först ut i måndags var inte helt okände Helge Albin, d.v.s. 
Tolvan Big Bands legendariska skapare och ledare.

Såg som hastigast, och tur var det, att Helge skulle framträda på 
Viking Place på Lorensborgstorget 3 i Malmö.

Helge kompades av ett för mig helt nytt gäng istället för Sven-Erik 
Lundeqvists (Svempa) trio som tyvärr tvingats att lämna återbud. 

Det blev en för mig helt ny bekantskap som trakterade pianot, Felix Tani
från Helsingborg. Felix och hans trio gjorde ett jättejobb och Helge var
fullt nöjd. Saknaden av Svempa märktes knappast för Felix var av högsta
klass, ostmästare som han är. 

Felix är nämligen Butikschef för Bengtssons Ost i Helsingborg 
(detta uppskattades speciellt av min hustru Anne-Marie 
som äter ost som att hon var en mus). 

Tack Helge, Felix och Co för ännu en jättefin kväll

JAZZt 4 FUN Quartett

Redan nästa kväll så framträdde JAZZt 4 FUN Quartett med Carina Eklund
på samma plats.

Ännu ett av mina favoritband, som till vardags finns i Trelleborg och som

 fått mig att bila åtskilliga gånger till Trelleborg och Smyge.   


JAZZt 4 FUN har öppna repor på Viking Place ett antal tisdagar
under hösten.   

Härnäst kan Ni lyssna på bandet den 18 november och 16 december.


Bandets vokalist Carina Eklund gör stor succé var hon än framträder.

Carina finns också till vardags i Rolf Uddeskogs Jazz Ensamble och 
även i Trelleborgs storband som gästvokalist lite då och då.


Lorens Restaurang = Vikings Place på Lorensborgstorget i Malmö

Utöver Carina så består bandet av Klas Thornell saxofon (orkesterledare),
 Paul Nilsson bas, Gunnar Ahlqvist trummor och Tomas Lewandowski piano

Harry Arnoldsällskapet
Kort tid att pusta ut, d.v.s. ett dygn för nästa kväll, Onsdag, så var det 
dags för Harry Arnold Sällskapets höstmöte.

När Harry Arnold Sällskapet svarar för arrangemang så blir det
ofta det där lilla extra, så också denna kväll.

Vad sägs om Niklas Fredin, Sven-Erik Lundevist, Nanna Carling och 
Ulla Neumann som överraskning uppkallad på scen av Niklas.

På Bas Jan Carlsson (Bl.a. Monday Night Big Band) och på trummor
Andreas Bath vilken ersatte Roger Berg med den äran. 
Roger tvingades att lämna återbud i sista stund.


Det var ett fint sällskap på scenen när tre stipendiater sammanstrålade.
Niklas fick det stora Harry Arnold Stipendiet i år och Nanna Carling erhöll
Stand By stipendiet, också i år, som är ett stipendium för lovande musiker. 
Nanna är dotter till Max och som i sin tur är broder till Gunhild.

Nanna berättade stolt i somras att hon blivit upptagen i Carling Big Band.


En tredje musiker på scenen som fått stipendium (för lovande musiker)
 för några år sedan var Sven-Erik Lundekvist (Svempa) som går från
 klarhet till klarhet. Han är idag eftertraktad av alla band i Skåne.




Kvällen största applåder drog Ulla Neumann ner men det skall också
sägas att hela bandet var på väg att riva Annebergsgårdens fina
restaurang vilket är ett fantastiskt betyg.

Veckan fjärde konsert 

Igår fredag så arrangerade Hot House en Konsert på sitt stamställe
 Tuppen i Malmö med Ahlcrona Swingband. Jag måste erkänna att
jag kände mig lite trött men gav mig dit. Något sen c:a 15 minuter
efter konsertstarten anlände jag till Tuppen. Sköna toner kom från
estraden men när jag spanade in i salongen så noterade jag att
det var väldigt mycket folk,vilket givetvis var glädjande, utom för 
mig som satta mig i bilen och åkte hem till hemmets ljuva vrå.

Beträffande Hot House så har jag blivit medlem där nyligen. 
Man har väldigt fina konserter, härnäst Anna Pauline Jazz Quartet
den 7 november och den 26 december Dixie For You.


Jag liksom massor med Jazzvänner känner sympatier för Hot Huse
med tanke på hur man behandlat denna traditionsrika Jazzförening
på Malmöfestivalen. Efter detta så har Malmöfestivalen tappat mycket 
av sin dragningsakraft bland jazzentusiaster.

Vad händer Nu? 

Redan på måndag (27 okt) så får man åter lyssna på Rolf Uddeskogs 
Jazzemsemble med Carina Eklund hos Vikings Place.

Detta är en s.k. Öppen repetition så det handlar om en vettig entré 
(100:- samt för pensionärer och studerande 50:-)


På Lördag
 Årets Musikhändelse

DR Big Bandet (det heter numera så) firar 50 år med en jätte-
konsert på det nya Konserthuset i Köpenhamn.

Slutsålt sedan månader tillbaka. I bandet finns fyra svenska
musiker, Vincent Nilsson trombon, Karl-Martin Almqvist (ny)
saxofon och bröderna Gustafsson Christer och Anders trumpeter.

Hör och häpna, Vincent Nilsson har spelat med DR Bandet i 40 år.
fantastiskt.
  


Dagen därpå

Söndag = Vilodag men Icke sa Nicke.

Då är det härlig musik på ÅvanpÅ. En Öppen repetition med 
Carlsson "Small" Big Band med Anki Nilsson som har medverkat
i bl.a. Family Four och Leif Uvemarks orkester.

Carlsson"small" Big Band på Annebergsgården (2 ggr i år)
Klockan 15 kör bandet igång med insläpp redan kl 14 så att man i
lugn och ro kan njuta ev en eftermiddagsfika kaffe/te och scones.
Bara 145:- kostar hela kalaset. 

ÅvanpÅ

Ni som missat denna mycket speciella konsertsalong läs nedan vad 
Sydsvenskan skrev i samband med invigningen i våras.



Amiralens Storbands

nästa konsert blir i den vackra Konsthallen i Staffanstorps Bibliotek
Fredagen den 7 November.

För mer information klicka på länken nedan.



PUH, det var mycket på en gång och mer har
 jag att berätta om men det får vänta till nästa 
gång jag lägger in en blogg.

Vännen 
Kenneth

Inga kommentarer: