lördag 2 augusti 2014

Mat-Dryck-Musik


Mat Dryck och Musik

Som kanske en del läsare känner till så kämpar jag för att gå ner i
vikt. Det har gått skapligt sedan jag började i december. Någon
speciell metod utöver att äta och dricka (öl/vin) förståndigare 
använder jag mig inte av. På frukostsmörgåsen finns det numera
sällan smör/margarin utan pålägg (leverpastej/ost/marmelad) direkt
på brödbiten.

Problemet är dock att man kanske slarvar lite när man är ute och rör 
på sig. Semester, Kryssning o.s.v. Fast även då har det blivit betydligt
förståndigare. Förr gillade jag sötsaker som ex. choklad men mitt
sockerberoende har med tiden avtagit allt mer. Anne-Marie behöver
inte längre gömma godiset för jag bryr mig sällan.

Roligare än bantning 

Musik och när det händer kul saker. För några dagar sedan var det
stor underhållning på Pildammsteatern i Malmö. Det var den årliga 
Harry Arnolddagen som firades med en härlig föreställning inför en
knökfull och entusiastisk publik. 

Niklas under repan dagen före konserten
Det var det årliga Harry Arnoldstipendiet som skulle delas ut och 
detta tillföll Malmötrumpetaren och sångaren Niklas Fredin. Det delas
också ut ett stipendium (Stand By Stipendiet) till unga och lovande
musiker. Detta tillföll Nanna Carling som charmade publiken och alla
som kom i kontakt med henne.


Roger Berg överlämnar Stand By stipendiet till Nanna

Blott 16:åriga Nanna Carling (dotter till Max Carling, som är Gunhilds bror) 
Nanna berättade stolt för mig innan repan dagen före konserten att hon 
blivit upptagen som ordinarie i Gunhild Carlings Storband, verkligt imponerande. 

Niklas Fredin

När det gäller Niklas som alltid imponerat på mig, han finns nästan
överallt, Monday Night Big Band, Roger Berg Big Band, Mattias NIlsson
Sir Jay o.s.v.  


Fotografering efter Prisutdelningen. Niklas, Bo Hirche (ordförande i
Harry Arnold Sällskapet) och Raggen som både är filmare, fotograf och,
 inte minst viktigt, Arkivarie i Harry Arnold Sällskapet.

Jag har lyssnat många gånger på Niklas och han är alltid lika bra.
 Det mest imponerande jag har varit med om var nog på repan.

 Han kom, plockade upp trumpeten ur en väl sliten ryggsäck, spelade
 (sjöng) två låter (utan fungerande mick). Därefter stoppade
 han ner sin trumpet i ryggsäcken och sa "hejdå, vi ses i morgon"

Bandet Imponerar       

Amiralens Storband, som är på sitt 43 år, tar det lite lugnt emellanåt.
Man hade just avslutat två månaders semester när det var dags för
den årliga Harry Arnoldkonserten.

Om jag skall vara ärlig så lät det inte allt för imponerande när
man började repan. Jag fasade för morgondagen. Men efter c:a en
halvtimme så lät det riktigt bra, som det skall låta.

Och när föreställningen startade så lät det som man förväntat,
vilket publikens härliga applåder bekräftade.

Den årliga höjdpunkten för
 Sommarscen

Vid presentationen av kvällens föreställning så sa den kvinliga 
presentatören bl.a. följande: 

"detta är den årliga höjpunkten för sommarscen". 

Sträck på Er alla inblandade, Harry Arnoldsällskapet som arrangerar 
och lägger ner en massa jobb, gästerna, bandet och dess egna 
Christina Nordstrand, Petri Soikkeli och sist men inte
 minst Jan Olsson (Jolson) som presenterar programmet. 






Men det fanns en till, Othilia

Christinas blott nioåriga dotter som var pricken över i denna kväll.
  Detta lilla charmtroll, som likt Christina inte vet vad blyghet är,
hjälpte sin mamma med Östen Warnebrings underbara "Glöm ej
bort det finns rosor". En av kvällens höjdpunkter.


  
Ni måste kolla in min video av denna, där även Jan Olssons (Jolson)
festliga presentation finns med.
Publiken föll också in i refrängen och man började fundera över
om inte denna kväll är mycket trevligare än Allsång på Skansen?

Niklas och Kompet

Stefan Hansson piano, Anders Hassgård trummor, Marcus Anderberg bas
(tyvärr skymd) och Niklas.
 
Att Amiralens Storband förfogar över ett ypperligt komp vet vi
alla. Att dom var så bra som i "It Don´t Mean A Thing " var det
nog få som trodde.


En repa av låten tillsammans med Niklas och sedan konsert.
Kolla in videon så kommer Ni att instämma.

Surt sa räven

Representanter från Malmö Jazzhouse styrelse fanns på plats.
Jag fattar inte att man negligerar Malmös folkkäraste storband
år efter år i Malmöfestivalens Swingtält.

 När jag frågade för några år sedan varför inte bandet fanns
 med då så fick jag till svar att man inte kan ha samma musiker
 år från år, man måste skifta. Jag höll med dom men sedan
 har man tydligen glömt bort detta.

Om Styrelsen för Malmö Jazzhouse inte liksom alla på konserten
gillade vad man hörde och såg denna kväll så måste det vara 
fel någonstans. Själv ångrar jag inte att jag sa upp mitt
 medlemskap för något år sedan.

Till sist bantningen då? Jo 17 kilo mindre Kenneth idag och det
skall bort ytterligare kilon.

Ha det så bra 
Kenneth

Alla mina videos (5 st) från Konserten 

Foto: Anne-Marie och undertecknad.



Inga kommentarer: