lördag 24 maj 2014

Kenneth Testar

Irizar/Scania max hastighet 100 km/tim.

   KENNETH TESTAR
     Buss eller tåg Malmö - Göteborg

    Nettbuss Bus4You kontra SJ Snabbtåg


SJ3000, snabbtåg. 200 km/tim. 
Malmö C 
Torsdagen den 22 maj kl 11.45

Hyllning till undertecknad, nej utdelning av gåva 10:- att användas i ny godisbutik. 

Vackra Malmö C nymålad och grann dagen till ära!!
Låt mig först säga att detta är ingen vetenskaplig test utan en kul
jämförelse från en vanlig människa som älskar att resa. 

Vilket är då bäst? Buss eller tåg? 

Tokiga som vi är, d.v.s. Anne-Marie och jag, så ville vi hitta på något
trevligt. Vi tar tåget till Göteborg och Bussen tillbaka var mitt spontana
förslag.

Anledningen till detta är att SJ nyligen återstartade linjen Malmö-
Göteborg. Man erbjöd sitt nya SJ3000 eller också kallat Snabbtåg.

Den tuffaste konkurrenten på sträckan bedömde jag skulle vara
      Nettbuss Bus4You som har ett fint koncept med 1:a klass bussar  
Sedan 1 mars så får nu bussar köra i 100 km/tim på motorvägar 
vilket gör det extra intressant.    


 Start Tåget Malmö C klockan 12.05.




Prick fem minuter över 12 så glider det silverfärgade tåget ut från 
Malmö C. 


Det enda ljud som hörs är suset från Luftkonditioneringen och det enda 
krängande som märks är när vi kör över växlar.

C:a tio minuter senare så är vi i Lund och vagnen fylls med resenärer.
Två stopp till innan vi är i Göteborg, Helsingborg och Halmstad.


Jag njuter i fulla drag över platsen, bra benutrymme, bra utrymme i 
sidled och fin utsikt genom det något smutsiga fönstret.

Enda nackdelen, jag vill helst åka framlänges men typiskt så blev det
tvärtom.


Det vackra landskapet gled förbi, det enda jag retade mig över var 
fågelskiten på mitt fönster.


Var händer runtom?

De flesta passagerarna satt med sina laptop eller läsplattor, damen 
framför mig snackade högljutt i sin mobil ända från Lund till Halmstad. 

Vi själv åt kexchoklad och drack varsin liten flaska iskall Jägermeister.

Kan man ha det mysigare?


200 km/timen

Till och från så visade displayen vid dörren mellan vagnarna att vi 
körde i 200 km/tim. Tåget gick lika tyst och mjukt trots hastigheten.




Aj aj aj.

Den hittills sköna fåtöljen började kännas allt hårdare i rumpan.

Inte bara jag kände detta utan även Anne-Marie började klaga.
De sista 40 minuterna kändes ändlöst långa.

Vad är det för stoppning i stolarna, antagligen bara skumgummi
och detta gjorde själva sluttampen av resan till en pina.

Exakt klockan 14.30 så kunde vi stiga av tåget på Göteborg C.
På minuten efter tidtabellen, bra...


Inget fel på interiören (2 klass). Hade det inte varit för stolarnas
stoppning så hade denna resa fått högsta betyg. 

2,5 timmar i Göteborg


Gammal fin station men inte så fin som Malmö C. Dessutom väldigt rörig.


Belöningen


Vår välförtjänta belöning i Göteborg. Le Croissant hade ett
jättefint erbjudande, räkmacka inkl. ett stort glas starköl
alt. ett glas vin till det facila priset 109 kronor.

Temperaturen i Göteborg var 29 grader, årets varmaste dag. 
  

Start Bussen Nils Ericson terminalen 
kl 17.00




Nils Ericson Terminalen är en av landets modernaste.
En lång kö ringlade vid gate 36 när det var dags för avgång. 
Bussen var c:a 15 minuter försenad. 

De 35 platserna blev snabbt upptagna. Några hade löst plats-
biljett (30:-) dock inte vi. Både tåget och bussen var fullsatta.


Nettbuss Bus4You utanför Malmö C.
Vi fick plats på höger sida d.v.s. solsidan. Det märktes ganska
snabbt att det var våldsamt varmt ute och bussens AC fick
jobba hårt utan att det blev speciellt svalt på vår sida. 
När man kände på fönstret så var detta rejält varmt.

Bussen rullade iväg och det brummade rejält från Scaniamotorn.
Nu satt vi längst bak och detta är inte en idealplats om det
skall vara tyst och skönt.



Nå stolarna var det verkligen inget fel på. Elegant läderklädsel
med Alcantara på rygg- och sittdynan. En skön fotpall, det gick
snabbt och elegant att ställa in stolen för bästa komfort.


  
Vår chaufför informerade bl.a. om säkerhetsbälten och lite av
bussens komfortutrustning. Han beklagade förseningen 
men räknade med att vara i Malmö i tid.

Här fanns en tidningshylla med fräscha veckotidningar. Efterhand
som man suttit in sig och lyckats ställa sina luftmunstycken så
kändes det allt bättre. Ljudet blev mer uthärdligt när bussen 
kom ut på motorvägen.



 På vår hemfärd så stannade bussen i Helsingborg och Lund. Dessa
orter har många avstigande (liksom påstigande när vi åkte upp med
tåget). 

Tyvärr så är bussen förloraren när vi skall köra in till Helsingborg 
(Knutpunkten) liksom till Lunds Central.

Här går mycket tid åt och tåget i detta fall är den stora vinnaren 
för detta kör ju raka spåret in till städernas Centrum.


Ok, man får förvisso en gratis sightseeing på köpet.
 Fotot: Elite Hotell Ideon.


Visst ser det läckert ut invändigt i Irizarbussen.
Sammanfattning

 Vad kostade biljetten
(enkel resa)? 

Snabbtåget 259:-          Bus4You: 159:-  

Hur lång tid  

Snabbtåget 2,5 tim   Bus4You 3 tim 40 min 

Punktlig ankomst Malmö resp Göteborg

Snabbtåget Ja - Bus4You Ja

Vad jag tyckte var bra resp. dåligt:
          
Snabbtåget Bra: Tyst, mjuk gång, bra stolsutrymmen, luftig kupé,
punktligt.

Dåligt: 50% av passagerarna åker baklänges, mycket dåliga
 (hårda) sitsar i stolarna, smutsiga fönster, massor med
ryggsäckar och resväskor.

Bussen Bra: Bästa komforten, inga väskor eller ryggsäckar inne i bussen, 
tidningar ombord, punktlig ankomst Malmö, mycket prisvärd resa.

Dåligt: Frågetecken för Luftkonditioneringen, högt ljud. Långa
tidskrävande extrarundor i Helsingborg och Lund. 

Sist men inte minst

Om jag skall vara ärlig så gillade jag båda alternativen, det är
små skillnader. Att det sedan är underbart att bara titta ut 
genom fönstren och i lugn och ro njuta av de Svenska
 landskapet är obetalbart.

Sedan kan man ha tur. Hade vi vänt på turen d.v.s. tagit bussen
upp och tåget hem så hade det blivit kaos för massor med tåg 
blev inställda p.g.a. solkurvor utanför Göteborg.

Eller hade vi startat en dag senare och börjat med bussen så
 hade detta också blivit tufft eftersom Motorvägen Norrut blev 
stängd i flera timmar p.g.a. en otäck olycka.

Hade jag väntat i c:a två månader så hade jag fått åka i Bus4You:s
sprillans nya Setra Dubbeldäckare (dessa bussar är tystare) men detta 
är en helt annan 
historia.



Ha det så bra
Kenneth

foton: Undertecknad






4 kommentarer:

Ragnar sa...

Kul test. Själv använder jag båda både söderut och norrut från Göteborg

Kenneth Svensson sa...

Hej Ragnar, visst är det trevligt att prova olika färdmedel. Som jag skrev så kan tillfälligheterna spela ett spratt. Just nu med tågen från Stockholm och norrut.
Jag har själv arbetat (på 60-talet) med Banunderhåll (Signal avdelningen) och förfasats över det näst intill obefintliga banunderhållet. Jag har haft en hel del bloggar om detta där jag varnat för framtiden. Tyvärr så slår det in allt säger allt vad jag skrivit om.
På min tid så handlade det mest om förebyggande underhåll och det var
mycket ovanligt om ex.vis nedfallna elledningar.
Egentligen synd om SJ, Skånetrafiken, Västtrafik m.fl.
dessa bär en liten skuld men får bära den tunga bördan.
Tur att bussen finns annars hade Sverige och de stackars resenärerna fått lida ännu mer.
Kenneth

Ragnar sa...

Åkte i dag tåg Göteborg - Västerås och Västerås - Sala. Sedan hade de satt in buss till Uppsala och när jag var 50 m från tåget gick det enligt tidtabell så jag fick ta ett senare Upptåg till Gävle. Var då 48 min sen men som du sa var det inte SJ:s fel. Tycker de kunde ha väntat in vår buss i Uppsala men det var antagligen ständigt kommande ersättngsbussar så de ville kanske låts tågen gå i ordinarie tid

Richard sa...

Hej Kenneth!
Roligt att du gillar Bus4You.
Som du nämnde i texten så lanserar vi snart våra dubbeldäckare från SETRA. Vi har idag haft en utav de nya bussarna uppställd utanför centralstationen i Göteborg.
Om du är intresserad utav att göra ett liknande test med en utav våra nya dubbeldäckare (som går garanterat mycket tystare) så är du välkommen att höra av dig till mig så skall jag ordna med biljett. Trafikstarten för de nya bussarna är Måndagen den 29 september.
Ha det gott!

Med Vänlig Hälsning
Richard Säterborn, Nettbuss Express AB
richard.saterborn@nettbuss.se