lördag 31 maj 2014

Kenneth Testade



Kenneth Testade

Jag vet inte om det är något fel på mig (förvisso så säger min bättre*
hälft att det "bara" är fel på mig) för jag jämför nästan alltid Restau-
ranger, Transporter, Bilar, Fartyg mm. När jag kliver (kör) ombord på 
en färja så med en gång börjar jag att jämföra med annat rederis 
färjor, åker jag buss så jämför jag med andra bussmärken 
alt. bussbolag.

I min förra blogg så berättade jag om en jämförelse Buss/Tåg 
på sträckan Malmö-Göteborg.

Detta var dock en avsiktlig test eftersom jag har haft båda fötterna i 
Tåg- (SJ) och i Bussbranschen. 

Lennart Öjesten 
(Motor)

Jag får inte detta att jämföra ur mitt huvud. Men jag är nog ganska
snäll i min bedömning. Inte som t.e.x. Lennart Öjesten som inte finns
längre, han var bilbranschen värsta fiende. (Lennart Öjesten var Motor-
redaktör på Expressen 1958-1980). Han körde den stenhårda linjen 
och hade många läsare som köpte tidningen bara när Öjesten hade 
sin Motorsida.

Eftersom jag själv arbetade i Motorbranschen under tiden 1965 -1994
så följde jag ständigt Öjestens inlägg/tester. Han delade ut rejäla
smockor både hit och dit, ibland fullt befogade men stundtals också 
djupt orättvisa, tyckte man då.

Öjesten fick Stora Journalistpriset 1974 efter sina artiklar om den
då häftigt (liksom nu) omdebatterade Oljekrisen.

Själv träffade jag Öjesten vid några tillfällen då jag lämnade ut 
bilar som han skulle testa. Jag fick en fin kontakt med honom och 
konstaterade att han var en riktigt trevlig och behaglig person
att ha kontakt med. 
      


Jan Ullén 
(Motor)

Samma gällde en annan stor motorjournalist, som på den tiden 
arbetade för Vi Bilägare, Jan Ullén. Jan var mer den mjuka sorten 
och otroligt kunnig. 

När jag googlar på Jan Ullén så hittar jag nästan ingenting. Jag vill
minnas att Jan hade ett finger med i spelet när det gällde Postens
bil Tjorven vilken tillverkades i Kalmar Verkstad runt 60 -70 talet.

Jag kan förvisso ha fel men återkommer om detta framöver.

Jan gjorde sig bl.a. känd för sin lilla bibel Bilfakta som kom i 
i ett par hundra utgåvor (3 à 4 ggr/året) och som var ett måste 
för alla bilföretag. 
      


Det unika med Jans Bilfakta var att han var den förste som kunde 
mäta alla bilars exakta mått både ut och invändigt. Han hade
konstruerat en genialisk mätapparat i en byggnad i anslutning
till sin bostad i Viken.

Bilfaktans mätningar var t.o.m. så avancerade att stora biltill-
verkare köpte uppgifter från Jan. Detta var sensationellt men 
förståeligt eftersom Jan låg före många av de stora tillverkarna

Jag lämnade ofta ut bilar (Ford) till Jan, dels för att han skulle
 testköra dessa och dessutom mäta upp dem för sin Bilfakta. 

Jag åkte gärna till Viken för att träffa Jan och hans fru men 
även hans medarbetare, vilka jag tyvärr glömt namnen på.

http://www.bilfakta.se/

Jan Ullén startade Bilfakta 1966, den gavs ut 3 till 4ggr/år. 

Hela 119 gånger har givits ut och Jan har kompletterat sin 
Bilfakta 1987 med ännu en vilken handlar om Transportbilar.

Efter Jan Ulléns bortgång så blev det en ny ägare som
bidrar till att Bilfakta lever vidare och som utvecklar
denna på ett positivt sätt.  

På länken ovan kan Ni läsa mer om nya Bilfakta (i skrivande 
stund så håller denna på att uppdateras).

    Åter till Rubriken

Förlåt, jag spårade kanske ur lite. Det var ju tänkt att jag skulle 
skriva ännu några rader om jämförelsen Tåg/Buss.

Min jämförelsetest blev mitt hittills mest besökta blogginslag,
detta tack vare vännen Staffan Sävenfjord som började blogga
(2009) ungefär samtidigt som jag. 

www.savenfjord.blogspot.com

Staffan finns med en förening med namnet Postvagnen och som
består av järnvägsentusiaster från hela landet.

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=836233
Hela länken till min test och vad man tyckte om denna se ovan.

Staffan skrev och tipsade om min jämförelse Tåg/Buss och det
sa bara tjong. 

Över fyrahundra besökare första dagen, jag undrade vad 
som hänt.  

Besökarantalet sjönk efterhand men nästan 200 dag två och
fortfarande hyggligt med besökare.

Roligt var att jag hade en hel del bussvänner som berömde 
(andra också förvisso) jämförelsen och tyckte att den var
seriös, tack för det.

   

Att Malmö äntligen fått en Bussterminal med direkt anknytning till 
tåg, lokalbuss och linjebussar har ökat tillgängligheten för långfärds- 
bussarna. 

Malmöterminalen går dock inte att jämföra med läckra Nils Ericson 
Terminalen i Göteborg men är ändå ett bra alternativ jämfört med förr.



Att ta sig till Tyskland 
från Skåne.

Det blir inte så många bilresor till Tyskland som tidigare.
Främsta anledningen är att det är ganska dyrt om man väljer
Scandlines: Rödby - Puttgarten alt. Gedser - Rostock.

Först skall man ta sig över Ö-bron (alt. Helsingborg-Helsingör)

För en resenär som saknar Bropass, vilket de flesta gör som inte
bor i Malmöregionen, så kostar en t.o.r. 780 kronor. (Med Bropass
halva priset, bropasset kostar 325:-/år).

Värst är dock Rödby - Puttgarden som kostar c:a 1600:- t.o.r.
vars överfart tar 45 minuter.


Scandlines färjor är fortfarande lika fräscha men tyvärr dyra att åka med. 
Svensson räknar lätt ut att bara överfarterna över Sundet och
Stora Bält betingar ett pris av kronor: 2.380:- utan bropass.




Sedan skall Du köra c:a 20 mil Malmö - Rödbyhamn och ytterligare
c:a 10 mil innan Du är i ex.vis Lübeck.

Förvisso om man är 5 personer i fordonet så blir det inte så betungande
eftersom man ju slår ut kostnaderna, men en eller två som vi oftast är 
då svider det.

Konkurrens till Scandlines? 

Vi skall iväg till Wernigerode om några dagar. Har man lite is i magen
 så kommer det hela tiden erbjudanden från konkurrerande rederier. 
Själv har vi betalt 799:- kr t.o.r.   


MS Trelleborg i Stena skrud. (foto: Nätet)
Vi åker med Stena Line från Trelleborg till Sassnitz (4.tim 15 min) 
och åter via Travemünde - Malmö med Finnlines (c:a 9 tim). 



Ingen Öresundsbro-kostnad utan direkt till och från Trelleborg/Malmö.

Är man eller skall man förbi Hamburg med omnejd så kan man ta vägen
 över de Danska Öarna, vilket förvisso blir 30 mil längre t.o.r. men då
 hamnar man på c:a 1300:- för överfarterna(utan Brobiz på Öresundsbron). 

Lägg till 360:- för bensin 0,8 l/mil x 15 kronor för bensinen, sedan 
kan man tänka på att bilen rullar c:a 30 mil mer än annars.  

Avslutningsvis

Många protesterar naturligtvis över min jämförelse. Det tar för
lång tid, vilket jag inte kan bestrida.

Skall man åka långt så är tiden en viktig faktor och där är
Scandlines oslagbara. 

Men själv sparar vi c:a 1200 kronor. För många en spottstyver 
men pengar som täcker en hotellnatt och en god middag. 
Inget att förakta.

Jag får dagligen höra att det blivit dyrt att köra till Tyskland, så-
vida det inte handlar om ett besök på Scandlines Bordershop. 
Här har man kraftigt subentionerade priser. 

Folk försöker finna alternativa vägar men Scandlines 
som mer eller mindre saknar konkurrens gnuggar händerna
men kanske får tänka om.

Beträffande Bordershop så är Stenas ombord shop till Sassnitz
 nu med Border Shop priser, bra...

Nästa vecka ingen blogg för då är vi på vår första semester för året.


Wernigerode en tysk pärla i Harz.

Bästa Hälsningar
Kenneth

foton: Undertecknad
  

*Ändrad från "sämre"(korrekturläsarens anm.)

2 kommentarer:

Lena sa...

Hej!
Så kul att se att pappa ännu är ihågkommen! Tack för dina vänliga ord.
Du hade nästan rätt om pappa och Tjorven. Det var Kalmar Verkstad men det var inte Tjorven utan en helt ny personbil som var tanken. Pappa byggde en fullskalemodell hemma i garaget i Viken i slutet av 60-talet. Men bilen - kallad Prisma - blev aldrig mer än en ritning och några modeller.
Hälsar Jans dotter Lena Ullén

Kenneth Svensson sa...

Hej Lena, Tack för Din kommentar. Jag hade nöjet att besöka Jan och hans hustru i Viken ett antal gånger. Jag såg alltid fram emot dessa besök. Jan var en människa med massor med visioner och en mycket ödmjuk person. Hans Bilfakta lever än idag även om Jans egen version var betydligt trevligare och som var alla Bilföretags Bilbibel. Jag tror att alla Bilföretag prenumererade på denna både i ett ex. alternativt flera. Jan hade dessutom en mycket duktig medarbetare vars namn jag tyvärr inte kommer, ihåg möjligtvis Jörgen. Min generations bilmänniskor (är 72 år) glömmer aldrig Jan därför kändes det bra att skriva om Jan i Bloggen.
Bästa Hälsningar
Kenneth