söndag 20 april 2014

Min hat kärlek



Min hatkärlek till Trelleborg

Trelleborg, porten till Kontinenten, 35 km från Malmö, 42 000 invånare.

Vi tar då och då en tur till Trelleborg. Anledningen till detta är att
staden ligger på ett behagligt avstånd från Malmö. Ibland handlar 
det bara om att ta någon av färjorna till Tyskland eller att köra rakt
genom staden för att köra till Smyge, Sveriges sydligaste punkt.

Låt mig ta det från början. I början av 60-talet startade TT-line och
Anne-Marie som anställdes 1965 på Reso i Malmö fick till uppgift
att tillsammans med sin Chef Sigge Ellberg och en kollega Ingrid 
bli TT-lines representanter. Några år senare så startade TT-line 
eget kontor i Trelleborg och då blev det naturligt att Anne-Marie 
och kollegerna på Reso följde med till Trelleborg.

 Anne-Marie pendlade i nästan fem år till Trelleborg innan hon 
avslutade sitt jobb på TT-line.

I början av 80-talet så blev det min tur att komma till Trelleborg. 
Jag blev delägare i ett litet fint bilföretag som hette Brorssons Bil. 
Vi sålde Mercedes och Nissan och hade våra lokaler på Vannhögs-
gatan mittemot Hoffs Möbler.

Här arbetade jag i fem fina år och stortrivdes tillsammans med 
Sven Brorsson och det fina gänget på bilverkstaden och lagret. 

Trelleborgarna var till att börja med lite reserverade men efter-
hand så fick jag en jättefin kontakt med dem. 

Vi hade en mycket fin verkstad och vi fick ofta besök av folk som
köpt sina bilar (speciellt Mercedes) i Malmö men som hade hört
mycket positivt om vår verkstad.

Fem år varade även min vistelse i Trelleborg. Sven Brorsson
gick i pension och jag var inte beredd att ta över företaget själv
för hårda tider väntade bilbranschen, speciellt för dyrare bilar.

  Vad är speciellt med 
Trelleborg?

Jag vet egentligen inte, men ändå så återvänder vi dit med
jämna mellanrum.

Till att börja med så vill jag gärna framhålla människorna.
Jag har haft mycket med Trelleborg att göra när jag hade mitt
Bussreseföretag. Då hade jag en hel del turer för olika Trelle-
borgs grupper. Sedan är det musiken. I Trelleborg finns det
en hel rad orkestrar stora som små och dessutom riktigt bra. 

Trelleborgs Musikkår, Söderslätts Musikkår, Trelleborgs Storband,
Rolf Uddeskogs orkester, Jazz,t 4 Fun, Goodman kvartetten,
ABF Kören och Bengt Jeppssons kvartett. 

Jag beklagar verkligen om jag missat något Trelleborgsband för 
det finns säkert ännu flera.

Vi åker gärna ner till Trelleborg när det vankas musik. 

Hamnen då?


Trelleborg har en av landets största hamnar för gods- och passage-
rare trafik. Här finns TT-line, Stena Line (f.d. Scandlines) och
Unity Line. Tyvärr så ser man inte mycket av hamnen eftersom 
denna avskärmar staden. Förr så åkte man gärna till Trelleborg
 för att fotografera fartygen men nu ser man dom knappast längre.

Idag är staden helt annorlunda jämfört med tidigare. Då fanns 
det nästa bara en gata genom den smala och långsträckta staden. 
Nu har Trelleborg vuxit på alla ledder. 

Det finns några stora företag i Staden, Trelleborg AB behöver
knappast någon större presentation. Knappast Pergo heller eller
DUX möbler. Inte heller FMT som är mycket stora på Landgångar,
Nosbryggor och diverse Flygplatsutrustningar över hela världen. 


http://www.fmt.se/


TT-lines Huckleberry Finn Trelleborg-Rostock

http://www.ttline.com/sv/Skandinavien/Om-TT-Line/Foretagsfakta/Historik/

Sedan har vi palmerna, hur många har inte höjt på ögonbrynen när
 man kört in i Trelleborg och infarten kantas av palmer?

Detta stämmer bara inte. Det finns inte på kartan att en stad
så långt norrut får palmer att överleva.

Kul är det, jag körde för ett antal år sedan en grupp kinesiska
trädgårdsanläggare. Här fanns t.o.m. någon från den kinesiska
regeringen med i bussen. Jag hade hämtat gruppen i Borås och 
de skulle besöka intressanta platser som skogar mm. En av
dessa platser var bl.a. Dalby Hage som är en av Skånes 
Nationalparker.  

Efter detta besök så åkte vi till deras hotell i Malmö. Jag fick frågan
om jag kände till något drivhus för blommor vilket jag gjorde. Alldeles
norr om Trelleborg finns Solgårdens Trädgårdars drivhus (en av mina
kunder hos Brorssons bil).

Har Du möjlighet att ta oss dit efter middagen på hotellet och givetvis
svarade jag ja direkt. 

Nu skulle jag testa dessa experter tänkte jag och jag körde en liten
omväg för att kolla hur man reagerade när man såg palmerna i 
Trelleborg?

Jo då plötsligt så uppstod en väldig förvirring och diskussion, detta
stämde bara inte, palmer så långt norrut. När jag berättade om 
bakgrunden om palmerna så fick alla ett gott kinesiskt skratt.

Att det sedan blev succé med besöket på Solgården behöver jag inte
nämna. Att man var så intresserade av att besöka ett driveri berodde
på att det skulle startas upp sådana i Kina, vilket var nytt för dem.   
  
Populära Carina Eklund finns med i flera av stadens band.



Ett av många band i Trelleborg. Rolf Uddeskogs med vokalisten Carina Eklund.

Se och lyssna på Carina och bandet i Monica Zetterlunds och Jan Johanssons Visa från Utanmyra  

http://www.youtube.com/watch?v=_ki6U-3yuM8

Gert Gustavsson leder bl.a. denna fina sångkör. (ABF Sångkör)

Klicka på länken nedan så får Ni ett smakprov på ABF Kören.

http://www.youtube.com/watch?v=JiQ0pH1vdmo&list=UUFE9bbrVaQOriuFaeSY_9tA
Gert Gustavsson är ett namn att lägga på minnet när man pratar om Trelleborgs musiken.


Britta Sonne (Malmö) och till höger eldsjälen Gert Gustavsson.

Han är en eldsjäl, leder bl.a. Goodmankvartetten, spelar klarinett
som om han var Benny Goodman själv och undervisar kommande
musiker. Dessutom har han ett populärt radioprogram i 
Trelleborgs Lokalradio och är en sympatisk person.

Här har jag själv medverkat för några år sedan och spelat skivor 
och berättat om Amiralens Storband och Harry Arnold.


Varför Hat-(kärlek) då?


Jag hade just fått levererat en nästan ny SAAB Cabbe. En tur till
Trelleborg var på sin plats, nercabbat givetvis, och en kanondag åtminstone 
till att börja med.

Jag (vi) gled fram på de skånska vägarna och i Trelleborgs östra utkant
gled jag mjukt och skönt genom en vacker rondell när bilen plötsligt 
krängde till. VAD VAR DETTA? Jag körde dock vidare och stannade 
efter några 100 meter för att kolla däcken. Det syntes inget konstigt
 så jag körde så nätt jag kunde till jag kom till en riktig parkerings-
plats. Där stannade jag och synade än en gång däcken, något 
konstigt var det men det liknade ingen punktering.


  
 Jag ringde ett däckföretag i Trelleborg och man var snabbt på plats
men kunde först efter att lyft upp min bil konstatera punktering. 

Vad hade hänt? Jo, vi har många tunga lastbilar från kontinenten
som tappar både det ena efter det andra. Du har kört på något
 som skurit upp insidan av däcket sa Servicekillen som kom för att
 hjälpa oss. 

På med nödhjulet, däckföretaget hade en samarbetspartner i Malmö 
och dom hade rätt däck i lager. 

Några timmar senare hade jag ett nytt däck på bilen och var 5000
kronor fattigare.

Förstår Ni nu varför jag skrev Hatkärlek i rubriken?

Bästa Hälsningar
Kenneth


Välj Trelleborg nästa gång. 

 


       

Inga kommentarer: