söndag 2 mars 2014


Härlig show på  Restaurang Troijka
Välkomna till Ryssland

OS har knappt tagit slut förrän Putin & Co visat sitta rätta ansikte.

OS var ett enda propagandaspel utan jämlike. Putin njöt av både spelen
(och de jättelika arenorna) och stora Ryska framgångar.

Men också tvärtom när den Ryska Ishockeybjörnen inte ens lyckades att
ta sig till final omgången.

Hade detta varit för 60 år sedan hade hela laget skickats till Sibirien 
sade det allmänt även om detta givetvis var en stor överdrift.

Åter till vardagen!

Spelen hade knappt avslutats förrän ryska styrkor invaderade Krim.

Man kan dock ha en viss förståelse eftersom de flesta som bor på
denna halvö är ryssar och naturligtvis oroliga för utvecklingen.

Detta skall inte lösas genom vapenskrammel utan vid förhandlings-
bordet men då hade ju Ryssarna inte fått visa omvärlden hur stora
och starka dom är.

Grattis SAAB

Jag var väldigt bitter när SAAB gjorde konkurs för något år sedan.
Efter att arbetat i stor del i bilbranschen (27 år) och ägt alt. haft
tjänstebil så köpte jag en läcker SAAB Cabbe. Efter detta så var
jag såld på SAAB. Visserligen har jag inte denna kvar men den har
satt djupa spår i mitt minne.

Nu fanns det en hel del olika intressen för att ta över SAAB bl.a. 
så var det tänkt att SAAB skulle bli ryskt.

Nu när man tar del av utvecklingen i Ryssland så är jag glad över att 
det gick som det gick, d.v.s. konkursen blev ett faktum.

   
Själva har jag besökt Ryssland (och f.d. Sovjetunionen) fem gånger.

Först någon gång i början av 70-talet då jag besökte Moskva och även
St. Petersburg (då Leningrad). Det fanns mycket som imponerade men
det man efteråt tänkte på var negativt.

Därefter så blev det tre besök i St. Petersburg (detta för några år sedan)
i samband med Östersjökryssningar. Ett helt annat ansikte visades upp
och man blev riktigt positiv till utvecklingen.

Om inte Putin tar det lite lugnt så blir St Petersburg en av förlorarna vågar
jag lova. Hur många Kryssningsrederier kommer att fortsätta att angöra
St Petersburg i så fall? Under sommarhalvåret så besöks St Petersburg
av 3 - 5 kryssningsfartyg om dagen.




Ett par 1000 besökare åker på Sightseeing dagligen, besöker affärer,
restauranger och shower (se fotot ovan). St Petersburg har blivit en
het stad - men!!     

Många av restaurangerna och showerna som lockar kryssningsgäster får problem
http://www.youtube.com/watch?v=1X7XF2MEkEQ&list=TL2-bFB846aY9hX0qzhDR6Xj4QNJPztBqP

Ovan lite av showen på Restaurang Troika

Massor med turistfällor får kanske slå igen.

En varning till Svenska 
Fotbolls- och Ishockeyspelare

Ryssland lockar med stora pengar och många idrottsutövare är
bara intresserade av att tjäna så mycket som möjligt.

När Sovjetunionen sprack så delades Aeroflot upp i 200 lokala
flygbolag. Sedan blev Aeroflot (till namnet) Rysslands 
Internationella flygbolag, också med en viss inrikestrafik.


Rusjet YAK-42 Foto: Airliners.net - fotograf: Georgiy Shretsov
(OBS, Endast illustration - har inget med raderna att göra)

Gillar Ni att flyga kors och tvärs i Ryssland med flygbolag med
suspekt rykte? Gillar Ni att tillbringa många timmar i luften i
alla slags väderförhållande? Ja då är Ryssland idealet för Er.

Själv har jag flugit med alla möjliga flygbolag över hela värl-
den men skulle aldrig sätta min fot i ett Ryskt flygbolag även
om man har en flotta av västerländska plan typ Boeing, Airbus.


Kolla in länken ovan från SVT (Sept 2011)

Till slut 

Skall jag bjuda på en rolig historia som jag snott från Kvällsposten
 den 1 mars (Ulla Persson hade skickat in den). 

Skåningen hade varit på semester och berättade för vännerna.

Jodå jag styrde kosan mot Norrland men det var inte alls så 
vackert som i Skåne så jag vände i Växjö.

Tack Ulla och Kvällsposten.

Bästa Hälsningar
Kenneth

foton och video (från Troijka) undertecknad

Inga kommentarer: