lördag 11 januari 2014

Orientexpressen





Ombord på Orientexpressen
av misstag

En av mina vänner heter Sveneric Eriksson. Jag träffade honom ett
antal gånger när jag arbetade på Hedbergs Bil i Malmö på 70-80 talet.

Sveneric arbetade för Motormässan (Sydexpo) i Malmö och vi sågs,
hälsade på varandra och växlade några ord lite då och då.

Motormässan i Malmö upphörde efter ett antal år och nästa kontakt 
med Sveneric var när jag blev KAK-medlem i mitten av 90-talet.

Sveneric skötte KAK:s förträffliga motortidning Svensk Motortidning
och gjorde detta med den äran. Hans krönikor var obetalbara så
när ett nytt nummer damp ner i brevlådan så var den dagen räddad.

Han kunde och visste allt inom motorsport. Han själv ofta med vännen
illustratören och tecknaren Jüri Kann for runt inbjudna till de stora
Mässorna, Arrangemangen, Sportbilstillverkarna och Tävlingarna runt 
om i Europa. Han var dessutom Ronny Petterssons Promotor, vilket
bidrog till att han hade fin kontakt med de olika stallen och de flesta
förarna i Formel 1 Cirkusen.
  
Sveneric på Autoseum i Simrishamn 2012
    Varför vill jag berätta om Sveneric?

Förvisso så har jag redan bloggat om Sveneric, Autoseum och KAK
vid tidigare tillfälle men att jag tar upp tråden igen är en bok som
Sveneric gav mig och Anne-Marie som gåva för ett antal år sedan.



Hjulboken

Här finns en del av Svenerics krönikor som publicerats i SMT 
(= Svensk Motortidning). 

När jag med stor tacksamhet fick boken som gåva av författaren
själv så kastade jag mig över den med en gång.

Jag läste den ungefär till hälften och skrattade och njöt i fulla drag.
Sedan hamnade boken i min bokhylla ända tills för några dagar sedan.

Då upptäckte jag den på nytt. Här fanns ju en hel del som jag 
bara ögnat igenom, eftersom det var en del avsnitt som jag inte
 trodde var intressanta. Ack vad jag bedrog mig.

    

Legendaren Picko Troberg skrev så här när han skulle
 recensera boken:

"Hjulboken är ett måste för alla bilentusiaster. Jag garvade ibland
så jag skrek. Roligaste på år och dag"

Jag skulle gärna göra en liten rättelse, man behöver inte vara bil-
entusiast för att uppskatta boken. Är man intresserad av restauranger
(eller Plejs som Sveneric uttrycker det), hotell eller humor rent 
allmänt så är det underhållning av högsta klass. 

T.o.m. lite som 100-åringen.

Jüri då?

 Svenericks vapenbroder Jüri bildar tillsammans ett säkert par, 
stundtals lika tokig men framförallt så fångar hans teckningar 
situationerna på ett fantastiskt sätt. Dessa är pricken över i. 
Man saknar varken Rit Ola eller Tecknar Anders när man kon-
fronteras med Jüris teckningar.

För att citera Sveneric och Jüri:

 "vi behöver bara lämna riktnummerområdet så kastar sig 
konstiga händelser över oss" 

En av klassikerna

Alla KAK medlemmar eller de som hade tillgång till SMT vred sig
 av skratt när avsnittet från Motormässan i Malmö berättades.

För att göra detta kort (tyvärr) så berättade Sveneric att han liksom
alla mässbesökarna beundrade en läcker knallröd sprillans ny racer 
av märket Lola.

Denna stod på hederplats i Mässan uppställd på ett podie.

Efter premiärkvällens stängningsdags så var det en hel del 
som skulle fixas som alltid vid utställningar. 

Just när Sveneric skulle till att lämna lokalerna sist av alla så
 kastade han en sista blick mot Lolan. 

Klockan sladdrade om att han bestämt tid med sin fru i
 Savoys Bar i Malmö och klockan tickade iväg. 

En minut mer eller mindre tänkte Sveneric när han hasade ner i 
Lolan, här skulle köras, 500 hästar bakom ryggen, härligt härligt.

Klockan tickade iväg och nu var det bråttom, men den "något"
korpulente Sveneric fastnade helt enkelt i bilens cockpit, han
kunde inte ta sig ur hur han än försökte, så där satt han ensam 
i sin förtvivlan.

Mässan var stängd sedan ett par timmar tillbaka och nu var det 
dessutom nedsläckt förutom nödbelysningen. 

Här satt han nu i sin ensamhet och funderade på vad hustrun tänkte.

Nattvakterna då? Inga tecken på någon aktivitet från deras sida.

Plötsligt så hör han en av nattvakterna, denne närmade sig Lolan,
vilken stod i en dunkel belysning. En ilsken schäfer (Roy) började
 morra ilsket.

Va ä det med daj Roy sa nattvakten som släppte Roy, vilken
 gav sig iväg med ett språng till racern. Där satt Sveneric och 
kände sig som en idiot.

"Najmen e dä ente Äriksson? 
Voffor sidder du där"?     
    
Jüris suveräna teckning av händelsen
Ja här slutar min något enkla berättelse om en av Svenerics
många pinsamma händelser. Jag tror att Ni själva kan
räkna ut slutet på denna händelse som man först kunde läsa
 i Svensk Motortidning och även i Hjulboken.

Givetvis skall Ni ta del av hela Svenerics obetalbara beskrivning
 av denna och övriga äventyr runt om i Europa. 

Autoseumbesök med KAK medlemmar. Alla lyssnar spänt på vad Sveneric berättar. 
Christina Carlsen ordförande i KAK Syd längst till vänster.

Orientexpresssen då?
Det överlåter jag också med varm hand till Er som inhandlar boken. 

Jag kan faktiskt svallra om att även undertecknad med Anne-Marie 
åkt med Orientexpressen. Detta mellan Wien - Frankfurt. 

Fast detta var ett skitigt, väl inrökt, överfullt tåg och utan 
någon komfort.

Det stod Orienexpressen på vagnarna och på ljustavlorna på
Wiens Centralbahnhof men det var tyvärr allt som var i när-
heten av detta klassiska tåg.

Provision?

Nu tror Ni säkert att jag har någon form av provision när jag gör
reklam för Hjulboken nr 1. 

(2:an finns också utgiven men denna har jag inte läst).

Nej, inte ett öre för jag vill gärna berätta och rekommendera sådant
 som jag gillar, speciellt som det glädjer ens vänner.

Var kan man köpa boken? 

Jag har sett den i Autoseums shop och på nätet på nedanstående

(http://www.tickoracingshop.com/se/hem/)

Bästa Hälsningar
Kenneth

Ps. Varför inte bli medlem i KAK?

Tack vare dessa så har jag varit med om en hel del roligt och
 intressant som bara KAK medlemmar är förunnat.
  

    

Inga kommentarer: