tisdag 21 januari 2014

Järnvägar ocksåååå

Båstad i väntan på tåg. Snart är denna station passé.
(nämnas skall att jag föddes i Ängelholm men föräldrarna 

bodde i Båstad närmaste BB i Ängelholm)
Järnvägar ocksååå!

De senaste tio dagarna har väldigt mycket handlat om järnvägarna.
Mest om urspårningarna som skett i Stockholm och som avslöjat
stora brister i järnvägsunderhållet. Det finns bara ett ord för detta

SKANDAL  

Idag kom nästa dråpslag när SJ meddelade att man måste spara.

Vadå spara, det finns bara en sak som gäller, satsa Er ur krisen,
gör inte saker och ting sämre utan tvärtom, hur skall Ni annars
 möta inrikesflyget?

Rena och snygga tåg. När hade SJ detta senast? När såg Du
ett skitigt flygplan senast?

Det skall sparas en miljard på tre år. Detta genom att 17 av 24
 Resebutiker stängs. Kundcenter i Tranås stängs också, nästan 100 
får gå samt nästan 300 på huvudkontoret får också lämna företaget.

Järnvägarna har fått fler och fler resenärer samtidigt som servicen
försämras. Det borde vara tvärtom. Man skall inte göra det svårare
att resa med tåg utan tvärtom. Se hur det går med Malmö lokal-
trafik. Har man inte biljetter så kan man inte åka. Hur många som
turistar i Malmö har biljetter när man stiger ombord på bussen?

Sedan undrar man hur mycket det kostar SJ med alla de fel som
drabbat det dåliga banunderhållet.Det är kanske där miljarden
finns. 

Gamla tåg blir som nya

Nu skall man dock satsa en massa pengar för att bygga om X2000 som
döps om till SJ2000. Det är ABB som kommer att svara för detta jätte-
projekt. Om dessa arbeten kommer att göras i Sverige är dock oklart.


Ett elegant X2000 i Oslo. Tyvärr så fick man lägga ner Linx p.g.a.
dåligt resandeunderlag.


Gamla bussar blev nya
Vad tycker jag om att man skall bygga om X2000 tågen? Jag vet inte,
på sitt sätt så är det bra att man inte bara skrotar dem. Man kan 
jämföra med flygbolagen som uppdaterar gamla flygplan till skick
som nytt med goda resultat.

Men man kan också jämföra med Arriva som för några år sedan vann
en upphandling i Malmö. Det var bl.a. med hjälp av ett tjugotal
ombyggda/uppdaterade ledbussar. 

De skulle bli som nya sades det. 

Som representant för bussbranschen erkänner jag gärna att jag 
var mycket positiv till detta. 
Bussarna var verkligen fina när de sattes i trafik. Malmöborna var 
glada och positiva men!! men!! det dröjde inte länge förrän 
dessa bussar började att förfalla. 

Arriva liksom SJ och Trafikverket var samtliga lika dåliga
 på att underhålla och reparera sina anläggningar/bussar/tåg. 

Efter några år så drog Arriva sig tillbaka från Malmö och deras 
påkostade ledbussar blev snabbt mer eller mindre skrot.




Några år efter att bussarna uppdaterades så ställdes dessa upp på en ödetomt och
fick förfalla helt. Pengaslöseri utan motstycke.
Sedan var det järnvägarna

För en gammal järnvägare så är detta ofattbart. Jo, jag har arbetat vid
Banverket/Signalavdelningen på 60-70-talet i Malmö. för att ha en 
uppfattning om vad som händer. På den tiden var SJ uppdelat i två 
stora enheter, SJ och Banverket. Det fanns också Färjelinjerna,
Buss och Gods. Minns inte så mycket från detta men jag minns hur
stor vikt man lade vid Banunderhållet. Här fanns det alltid folk på 
språng för att ta hand om eventuella problem. Tågen skulle gå till 
varje pris oavsett väder och vind. Nedfallande ledningar hörde man
sällan talas om. 

SJ var hela Svenska folkets Järnväg. Att jobba vid SJ var något som 
man var mycket stolt över. Förvisso så kanske det är motsägelsefullt 
eftersom jag ägnade endast en kortare del av mitt yrkesliv vid SJ. 
Idag är allt annorlunda på gott och ont. Jag trivdes mycket bra med 
jobbet men nackdelen var att jag var nästan alltid bortrest och ville 
vara hemma mer hos min flickvän (numera min hustru). 

Det fanns dock mörka moln på himlen. Generaldirektör Lars Pettersson
 som av regeringen (S) beordrades att lägga ner alla olönsamma järnvägs-
linjer och de var många.

Den gamla goda tiden.

T.o.m. Veteranjärnvägarna
 är bättre underhållna!

Ja, detta var att spetsa till det ordentligt men ibland känns det så
i alla fall. 

 Det stora felet är att Trafikverket har tagit över Banverkets
uppgifter. Dessa har i sin tur tagit in olika entreprenörer för att 
underhålla och reparera järnvägarna. 

Detta måste återgå så snart som möjligt till Banverket eller kalla 
det vad Ni vill. Nu vill jag helst inte blanda in politik i min blogg
men dagens regering har totalt misslyckats när det gäller "Svenska
Folkets Järnväg"  Vi har en infrastrukturminister som inte vågar
inse faktum. Hon har lovat miljarder till Järnvägen för att förbättra
underhållet. Hon är lika verklighetsfrämmande som vår försvars-
minister är som påstår att Sverige har ett starkt försvar. Är man 
så rädd för verkligheten att man inte vågar säga sanningen.

Svenska folket är inte så dumma att man går på vad som helst.

Tidigare Bloggar

Jag har bloggat om detta med järnvägar vid åtskilliga tillfällen tidigare. 
Den 7 och den 15 augusti 2012 handlade bloggarna delvis om de
 dåligt underhållna järnvägarna.






I den senare bloggen så finns det några intressanta länkar. Dessa visar
 vad som händer när man river ner en ledning. Filmat från kamera på 
lokets tak.

Jag vill också avslutningsvis tillägga att jag har åkt tåg i Japan, USA,
Australien, Tyskland, Holland, Belgien, Italien, Frankrike, Turkiet,
Stor-Britannien, Österrike, Turkiet samt givetvis de Scandinaviska
länderna.   
   
När såg Ni ett sådan rent X2000 senast?  På fotot en Portugisisk
motsvarighet till X2000. 
Orientexpressen

Tyvärr så skjuter jag denna intressanta resa med Sveneric framför 
mig ytterligare en vecka. (se bloggen för c:a en vecka sedan)



Foto:  Nätet
Ha en skön fortsättning på vintern önskar

Kenneth


Vi hoppas på framtiden



1 kommentar:

Anonym sa...

När det gäller att bygga om gammal materiel tänker jag på SAS som väl under Jan Carlzon valde att bygga om sina DC9-or i stället för att skaffa nya. Efter ett antal år stod de där med en helt gammal flotta när alla andra hade successivt skaffat nya plan som var mer ekonomiska i drift och mer miljövänliga.