lördag 21 december 2013

Retar mig för mycket

Foto: Undertecknad

Är det underligt att jag retar mig?

Min vän Christer sa "det är otroligt att Du har så mycket på facebook just nu"
Han har rätt. De senaste dagarna har varit något omtumlande,
 varför jag kände för att avreagera mig och Facebook är ett bra forum för detta. 

Jag följer massor med tidningar, dokumentärprogram på TV och intressanta
nyhetssidor på nätet. 

Speciellt allt om flyg intresserar mig och jag följer bl.a. ett program
som heter Haverikommisionen som sänds vardagar klockan 17 på
 National Geographic.
   
Just nu så handlar det främst om JAS och Norwegian som kommit i skottgluggen.  

JAS till Brasilien

Fantastiskt, man blir riktigt stolt över att ett sådant litet land som Sverige
kan vara med och slåss mot de stora drakarna USA, Frankrike, England
 m.fl.

Men så kom Svenska Freds och strödde salt i glädjen. Brasilien är
inget land som Sverige skall exporterar krigsmaterial till sa man och 
ansåg att vi skulle avstå från affären.

Sedan var det miljöpartiets tur, där en företrädare i partiet debatterade 
i TV nyheterna med en representant från regeringen (M). 

Miljöpartiet hade samma uppfattning som Svenska Freds, vi borde avstå 
från denna affär. Anledningen är att fattigdomen i Brasilien är så utbredd
så landet behöver inga nya flygplan. I stället så borde Brasilien be-
kämpa fattigdomen.

Foto: Airliners.net
Jag och de flesta med mig jag är mycket stolta över vår JAS
Det har kostat och kostar våra skattebetalare stora summor 
men nu verkar det som planet håller på att få ett riktigt genom-
brott när Brasilien valde JAS. Detta har ju även Schweiz gjort
men där väntar en folkomröstning nästa år. 

Många av de stora nationerna har kastat skit över planet.

Vi glömmer aldrig Norge som valde ett annat alternativ med 
fula lögner och falska och nedlåtande premisser.

 Man påstod t.o.m. att planet var mycket dyrare än det flygplan
 (Joint Strike Fighter, USA) som man bestämde sig för, vilket var 
en mycket falskt förklaring för att inte tala om att förödmjuka 
sina grannar.

(Nu är man förvisso på gång igen när man gör århundrades upp-
handling av Lastfordon till sitt försvar, se länken nedan) 

Läs vad Nyheter24 skrev om affären på länken
 nedan:


Mer om Norges svek länkarna nedan:


http://www.svd.se/naringsliv/scania-overklagar-i-norge_8817586.svd

http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/sverige-och-eu-maste-sluta-dalta-med-norge/

Beträffande Scanias överklagande så har man nu dragit tillbaka detta 
efter påstötningar.  

Min fundering: Vi älskar Norge men
 älskar dom oss? Svar, knappast.


För att möta Miljöpartiet och Svenska Freds försök till att stoppa
affären så måste man förstå att om vi vägrar att leverera JAS
till Brasilien så hjälper man inte fattigdomen, snarare tvärtom.

Om nu det är så att Brasilien har bestämt sig för att köpa in flygplan, 
vilket inte vare sig Miljöpartiet eller Svenska Freds har med att göra, 
så är det väl bättre att man väljer ett billigare alternativ. 

Då har vi ju istället hjälpt Brasiliens fattiga.  
  
Man borde sagt så här istället: Vad bra att Brasilien väljer JAS, 
detta sparar mycket pengar som kommer dess folk tillgodo"

Var finns det positiva i att såra det Svenska folket? 

Norwegian igen

Jag förstår mig inte på Norwegian. Jo det gör jag förresten. Hela den
Svenska Kabinpersonalen sägs upp. Bolaget skall spara pengar och
vill inte ha egen kabinpersonal. I stället skall man hyra in denna via
ett bemanningsföretag. 

Det går just nu bra för flygbolaget sedan deras Dreamliner tycks
fungera som tänkt från början, även om man tydligen fortfarande
dras med vissa problem.

(just som denna blogg publicerades så drabbades Norwegian av två 
kraftiga förseningar New-York - Oslo och Fort Lauderdale - Oslo)

http://www.expressen.se/res/svenskar-fast-i-florida-kan-missa-jul-i-sverige/

Norwegian forts.

Nästa stora nav blir Barcelona som tappat mycket trafik sedan
de flesta långflygningarna enbart kommer att gå via Madrid.

Här ser Norwegian möjligheten att kapa till sig en riktig godbit, 
speciellt som man välkomnas till Barcelona.

Den Norska tidningen Verdens Gang har testat tre flygbolag
på sträckan Oslo - New York. 

Norwegian - SAS - United Airlines.

Testen utföll med Norwegian som klar vinnare, lägsta pris, bästa flygplan. 

Negativt var dock att kabinpersonalen endast talade engelska.

(Kabinpersonalen var Thailändsk stod det från början i tidningen men har nu 
ändrats till talade engelska, vilket satte myror i huvudet på testpersonen.)

Foto: Airliners.net
Min vän Christer tyckte att detta var Ok, Det behövs väl ingen 
Scandinavisk kabinpersonal för att servera och serva passagerarna?

Kan Norwegian spara pengar på att hyra in kabinpersonal så gynnar 
det ju dess passagerare i form av lägre priser.

Nu är det emellertid så att den främsta och viktigaste uppgiften för
kabinpersonalen är säkerheten. 
Vid olycka eller tillbud så är det kabinpersonalen som har högsta ansvar
för passagerarnas säkerhet. Det behöver inte handla om en krasch utan
att framförallt ingripa vid olika typer av tillbud.

Det kan vara rök från en kabinhylla eller från toaletten, det kan vara
en berusad eller sjuk passagerare, det kan vara en nödlandning osv.

En serie som handlar om Dubais Flygplats på National Geographics 
Tv kanal visar bl.a. vilken omfattande utbildning i säkerhet som
 flygbolaget Emirates kabinpersonal skolas i. 

Man har byggt upp en hel kabin i likhet med en flygsimulator där de
flesta scenario kan framställas. Här handlar det om säkerhetsutbildning 
som alla flygbolag arbetar hårt med.

Nu kan förvisso inte Norwegian gå några omvägar på denna punkt för 
då hade flygmyndigheterna reagerat kraftigt. 

Christer säger att detta förfaringssätt med att hyra in personal är vanligt
 vilket jag instämmer i, men jag är tveksam om att flygbolag i gemen väljer 
detta alternativ med tanke på vad jag skrev om kabinpersonalens uppgifter.  

Norwegian har dock satt detta i system redan, bl.a är 248 av 300 i
 Sverige inhyrda av bemanningsföretag.

Enligt Norwegian med samma lön och förmåner som om man vore 
anställd direkt av bolaget.  




http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10141241

Läs Verdens Gang testen, klicka på länken ovan.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18054832.ab
Läs om uppsägningen av kabinpersonalen,
 klicka på länken ovan.




Bästa Hälsningar

Kenneth


Ps Hurra de Norska flickorna blev utslagna tidigt från VM Handbollen

(lite skadeglädje)



Inga kommentarer: