tisdag 24 september 2013

Som man bäddar får man ligga




Norwegians Dreamliner.  Foto: Airliners.net

Som man bäddar...

Att strö salt i såren tillhör knappast min melodi men ibland så känns det
inte helt fel. 

Norwegians "Mardröms"liner-debut har knappast blivit den succé som 
man siat om. 

De flesta som följt nätet eller någon dagstidning är nog medvetna om
detta. 

Låt mig först säga att jag flugit med Norwegians Europalinjer vid flera
tillfällen och varit helt nöjd, vilket jag också berättat om i tidigare bloggar.

Samtidigt så har jag också kritiserat Norwegians Vd Björn Koos för
hans attacker mot SAS. Dessa har inte alltid varit rumsrena eller
visat någon som helst ödmjukhet gentemot en konkurrent.

Därför så är skadeglädjen stor på sina håll idag när Norwegian står där
ensam på barrikaderna utan vänner.

Vad som hänt är bl.a. återkommande fel på Dreamlinern, detta skall
dock inte Norwegian lastas för. Tillverkaren Boeing får där stå med
skammen.

Men det som det mest skrivs om är hur Norwegian har hanterat problemen
med inställda flyg och kraftig försenade flyg.

Det handlar om folk som lämnats kvar på flygplatsen (70 pers i New York),
om dålig information som inneburit folkstorm framförallt i Norge. 

Norska Verdens Gang har följt Norwegians problem
och i artikeln (länken nedan) så kan man läsa om missnöjet med 
hanteringen av problemen. 

   http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10143667

Själv har jag svårt att förstå hur ett flygbolag kan utlova så mycket
och inte funderat på annat än att vara billigast på sina långdestinationer
New York och Bangkok.

Ingen mjukstart precis. Fulla plan från första flighten, inga marginaler
och inga samarbetspartner som man kan hålla i handen när det blåser.

Dessutom löftet att vara billigast har man tydligen svårt att infria 
enligt många insändare i VG.

Själv följer jag det mesta som händer inom flygbranschen, kanske 
beroende på att jag alltid haft ett genuint flygintresse.

Jag följer bl.a. nedanstående flygradar där flygplan över hela jordklotet 
visas.
http://www.flightradar24.com/55.6,13/7

För några timmar sedan så hittade jag NAX7006 över Atlanten från
New York mot Arlanda. 
(skall landa kl 11.15 men beräknas landa kl 14.30).

Det intressanta med denna Norwegian flight är att det är Dreamliner nr 2 (Thor Heyerdahl)
 som nu förflyttas till Scandinavien efter att ha skolflugits en tid i USA.

En annan bra länk när det gäller flyg mm är Flygtorget.

www.flygtorget.se 

Boeing 737. Foto Undertecknad

Avslutningsvis 

Man får hoppas att Norwegian snart får ordning på sina lång-
flygningar. Det kanske underlättar en del att man nu får två
Dreamliner i trafik eller i värsta fall så blir det dubbelt värre.

Vännen
Kenneth

Nedan, mina tidigare bloggar i ämnet:

http://kennethsvardag.blogspot.se/2013/01/barnsjukdom.html

http://kennethsvardag.blogspot.se/2013/02/va-nu-da-ishockey-i-malmo.html

http://kennethsvardag.blogspot.se/2012/11/zlatan-fixade-veckans-blogg.html



Inga kommentarer: