söndag 15 september 2013

Marknadsundersökningar

Ett ofrivilligt foto som säger lika mycket som en Marknadsundersökning

Marknadsundersökningar mm

Det damp ner ett brev i brevlådan häromdagen från vår hyresvärd. 
En s.k. kundundersökning från MKB.

Denna som alla andra Marknadsundersökningar är lika intetsägande,
jag blir bara förbannad.

Eller hur svara på frågor som:

Känner Du Dig trygg i Ditt bostadsområde? Ja eller Nej??
Anser Du att detta område är ett område där grannar brukar
hälsa och prata med varandra? Ja eller Nej?
Anser Du att detta är ett område där kontakterna mellan 
grannar fungerar bra? Ja eller Nej?

Hur svarar man på frågor som dessa där 
sanningen ligger mitt emellan? 

Känna sig trygg gör man delvis men inte helt, Ja eller Nej?
Hälsar grannarna Ja eller Nej?
Fungerar kontakterna med grannarna bra, Ja eller Nej? 

Svaret är att många hälsar vänligt. Att känna sig trygg gör man 
ibland och otrygg ibland. (har några skott avlossats på gården så
känner man sin knappast trygg, åtminstone inte just då) 
Att kontakterna med grannarna fungerar bra är också en 
omöjlighet att svara ärligt på.   

En sådan kundundersökning är bara till för att man skall tycka
och att någon på MKB skall ha något att göra.

Nokia

Handlade en Nokia Lumina 820 på nätet i vintras. Några dagar 
efter leveransen så kom det ett mail från Nokia där man ville veta
hur nöjd jag var med min nya telefon. Svar skulle man ha inom ett 
visst antal dagar.

Oseriöst anser jag.

Hur många kan uttala sig om en ny vara som knappast packats upp?

Nu eller några månader efter leveransen kunde man komma istället
för då skulle jag gladeligen svarat på frågorna. 

Mc Affe

Ett bra Virusprogram som jag inhandlade i samband med inköp av 
min Toshiba Laptop för tre år sedan. Nu handlar det förvisso inte 
om en marknadsundersökning utan om en irriterande efterhängsen
 Virusleverantör.

Jag gjorde den tabben i samband med köpet att jag tillät att man 
skulle dra pengarna direkt på mitt Bankkonto.

Det innebär att några månader innan förfallodagen så börjar
 påminnelserna om att uppdatera mitt konto strömma in, både 
via Internet och i brevlådan.

Förra året drog man pengarna utan att jag informerat om förnyelse
av mitt konto. Dock omöjligt att hitta någon länk för att säga upp
 abonnemanget. 

Mail till Mc Affe om uppsägning behandlar dom säkert som Skräppost.  

(Anledning till att jag vill säga upp Mc Affe är att jag har ett Norton 
abonnemang på min hemmadator att använda på tre datorer).  

 Samma sak i år. Nu gav jag upp direkt och uppdaterade mitt kort
för att slippa tjatet.

Att komma i kontakt med Mc Affe kan man glömma. Hur man än lotsar
sig fram på deras hemsida, så kommer man till slut till en återvändsgränd
där man har automatiska svar på alla frågor utom de jag vill fråga om.

Varför man inte har en länk till Säga upp avtal förstår jag inte, fast jag 
förstår det väl. 

Skräppost

Jag har två mailboxar, varav den ena går till min och Anne-Maries
adress. Den andra går till mitt företag som jag avvecklade 2008.
Jag har ändå valt att ha denna adress kvar. 

På denna adress får jag dagligen in c:a 50 skräppost. Jag har en
länk dit skräpposten länkas men ny skräppost kommer dagligen 
som jag får klicka att den skall läggas i Skräppostmappen.

Det går väl an när jag öppnar min dator hemma men när jag är
på resa så samlas alla dessa mail i kö i väntan på att jag går in
 i mailboxen. Viktiga mail kommer tyvärr lätt bort i hanteringen.  


Kryssningssäsongen över för i år


I går, lördags, så besöktes vi av MS Empress för sista gången i år. 

Fartyget med c:a 1800 passagerare har varit en trevlig upplevelse
för vår stad även om inte besökarna tillfört staden några 1100 kronor
per passagerare (turist??) som man optimistiskt räknade med
 när beslutet togs att ta emot Empress i Malmö. Det innebar att stadens 
näringsidkare skulle tillförts runt 20 miljoner kronor. 

Det har definitivt ändå varit till glädje för en del, Sturups Flygplats,
 Bergkvarabuss och även Öresundstågen.


På ovanstående länk kan Ni i min blogg läsa vad jag den
 9 juni skrev om detta. 

Beträffande kryssningssäsongen så har nu MSC och Costa lämnat 
Köpenhamn för säsongen. 

Det blir allt glesare med Kryssningsfartyg i Köpenhamn men den är 
 inte helt över förrän den 26 december. 



Nämnas kan att MS Queen Elizabeth anländer den 17 december,
kan det vara Tivolis Julmarknad som är det stora dragplåstret?.

Avslutning

Avslutningsvis så känns det skönt att få ur sig dessa vardagsproblem
när det gäller marknadsundersökningar mm. Jag tror att många känner
igen sig.

Jag vill också säga att MKB är en bra Hyresvärd och min Nokia
är jag (efter att lärt mig den) nöjd med, dock med vissa reservationer.

Bästa Hälsningar
Kenneth

keam@bredband.net

Har Du missat mina fina musikfoton, se:
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com






Inga kommentarer: