lördag 21 september 2013

Hänt i veckan



Hänt i veckan

Veckan började med ett mail från vännen Ensio. Ensio som åker runt i vårt
land och säljer kvalitetskläder till bl.a. bussbolag och företag som behöver
fina kläder till sina medarbetare. Ett foto bifogades mailet och det vill jag 
inte gömma bland mina 1000 tals egna foton utan låta Er läsare av bloggen
få ta del av.

Fotot togs i tisdags (17 sept) från hotell Corallen i Oskarshamn. Själv har 
jag inte så många foton från soluppgångar mest beroende på att jag numera
som pensionär är trög på morgnarna.

Ensio har skickat många fina foton genom åren och Ni hittar ett antal av
dessa i min fotoblogg: www.kennethsvardagfoton.blogspot.com.

Två succékonserter

I tisdags och onsdags så var det konserter med Amiralens Storband i
ett knökfullt Johannamuseum. Tema i år var Glenn Miller. En konsert
återstår, tisdag (24 sept). Återigen knökfullt. 

Denna kväll så arrangerar Kristianstadbuss resor från
 Kristianstad och Malmö.

Det är då den 12 fullsatta konserten under de fem år som man enga-
gerat det populära Malmöstorbandet. 


  



Att det kan svänga rejält även när det spelas Glenn Miller får detta 
något suddiga foto illustrera. 

Torsdag tandläkaren

Egentligen inget att skriva om eftersom jag tillhör de lyckliga som har
bra tänder. Detta var ett återbesök för att laga en plomb. Totalt så
kostade de två besöken nästan 1.900 kronor. Sura pengar men slår
man ut beloppet över alla år jag endast kostat på en undersökning,
så har jag kommit lindrigt undan. 

Men jag tänker då på de som har problem med tänderna, speciellt
pensionärer med låg pension vilket är allt för vanligt i dagens
samhälle. Då gräver dessa besök djupa hål i börsen, tänk på det
Reinfeldt & Co, fast Ni bryr Er knappast.  

Fredag

Jag och Anne-Marie var inbjudna till DFDS (=Norgebåtarna) för
ett möte med företagets Area Sales Manager Helge Drejer. 


Helge Drejer
Anledning var att Helge hade noterat att vi hade goda kontakter
i bl.a bussbranschen men även inom SPF. 

Anne-Marie och hennes kollegor på SPF Anneberg i Malmö gjorde
 ett jättefint jobb när DFDS arrangerade en Minikryssning i Öresund.
Många var tveksamma till detta koncept men vi fick en full buss 
(50 personer) samt även en väntelista.

Mer om denna kryssning hittar Ni på en av mina bloggar från
Augusti, se länken nedan:

http://kennethsvardag.blogspot.se/search?updated-max=2013-09-02T10:47:00%2B02:00&max-results=7



Vi hade några trevliga timmar igår och bjöds på en lätt men mycket
god lunch. 

Gick runt och kollade fartyget (MS Pearl Seaways) och träffade en rad 
trevliga medarbetare. Nu så är vi förvisso inte obekanta med
 Norgebåtarna för dessa har vi kryssat med många många gånger  
och kommer att göra en kryssning om c:a en månad med Pearl.


Åsa Nilsson en av många trevliga medarbetare på Pearl.





MS Pearl Seaways
Trevligt att notera att det finns en hel del Svenskar som arbetar på
DFDS Fartygen och på land.

Innan jag lämnar ämnet DFDS så skall jag göra reklam för deras
nästa Minicruise. Det blir den 17 november och då handlar det om
en stor Julbuffé. Här finns fortfarande platser.

Gå gärna in på www.dfds.se där kan Ni läsa om denna.

http://www.dfdsseaways.se/konferenser/konferens-mote/dagskryssning/
Om dagskryssningarna länken ovan.


Copenhagen News

Tänk att få bo bara 15 km från en sådan fantastisk stad! Redan nu
så kan man ta emot upp till sju kryssningsfartyg samtidigt.

Sedan ett halvår tillbaka så bygger man nu ännu en Kryssnings-
hamn, 1100 meter lång och med tre Terminalbyggnader.

Det innebär att man kan ta emot tre Kryssningsbjässar på drygt 300 meter.

Det betyder att Köpenhamn kommer att tillhöra de fyra-fem största
kryssningshamnarna i Världen. 










Min nyvunne vän Preben berättade att vattendjupet här är
18 meter. Han fiskade skrubba utan större framgång.

Namnet Preben är påhittat men så heter 50 % av alla danska
farbröder.

Mer News 



I denna enorma byggnad så kommer Eurovision Song Contest
att hållas i maj nästa år.

Byggnaden är en gammal varvshall som tillhörde Burmeister & Wain
som är nerlagt för många år sedan.



För att ta sig dit så måste man köra igenom ett f.d. industriområde. 
Nu kommer alla som skall till och från denna enorma byggnad
att åka båt. Allt som finns i båtväg skall användas och det finns
det gott om i Köpenhamn. 



Det skall bli spännande att följa vad som händer men känner jag 
mina Danska vänner rätt så blir det säkert mycket häftigt.

Till sist Ensio igen

Jag började bloggen med ett foto tagit av Ensio och jag slutar med
ännu ett Ensiofoto. Ni som studerat fotona i denna blogg ser vindkrafts-
möllor lite här och där. För det mesta så har dessa stått stilla denna
 sommar men inte de på Ensiofotot.




Bästa Hälsningar
Kenneth

Foton: Undertecknad förutom det första och sista i bloggen

Inga kommentarer: