onsdag 7 augusti 2013

Cirkus i Världsklass


 Världsklass

Det är ingen tillfällighet att Cirkus Maximum i år firar sitt 30:e år,
det är ingen tillfällighet att SVT årligen spelar in föreställningen
(för 16:e året) för att visa den på bästa tittarperiod d.v.s. mellan
Jul och Nyår. 

Förra årets föreställning sågs av 1,5 miljoner tittare. 

Igår i Lund så upplevde vi årets upplaga, fullt hus, TV spelade
in föreställningen och stämningen var helt otrolig.

TV inspelning pågår.
Bortåt 100 personer är engagerade i Cirkusen på något sätt.  

130 platser besöker man varje år från Kiruna i Norr till Ystad i söder. 

 Totalt så blir det hela 185 föreställningar i år.

Mitt Cirkusintresse

Som barn älskade man när cirkusen kom till stan. Så småningom
bildade vi familj men någon tillökning blev det tyvärr aldrig.
Utan barn så kunde man inte gå på matiné, se tecknade filmer
 eller gå på cirkus.

Inte heller vågade man köpa Kalle Anka för då var det alltid 
någon som retade en. 

Ibland funderade jag på att hyra/låna någon unge för att uppleva 
något av detta.  

Jag minns att jag såg Jaques Tati i Fest i Byn där hela bygden 
 vaknade upp när cirkusen kom till byn.

En god vän (Jerker) berättade för några år sedan att han var på 
cirkus så fort det begav sig. 

Jamen, Du har väl inga ungar? frågade jag.


Nej men vadå??

Sedan kom Anders Åhlin, orkesterledare för Amiralen Storband
och mångårigt förflutet med musik i alla former.

Han berättade att han bl.a. jobbade för Cirkus Maximum när
 det gällde musiken. 

Hans uppgift var bl.a. att väva samman de olika musikinslagen 
som artisterna hade med sig till sina resp. framträdanden.

 Det var många olika musikstilar som skulle bilda en enhet
 med högt tempo och få föreställningen att flyta. 



Orkestern består av nio musiker, samtliga proffs.
 Fotot är taget på Hedbergs Bil i Malmö 1 sept. 2012.

Anders berättade att han hade två biljetter och generöst erbjöd
mig dessa. 

Då hade jag min väns (Jerker) entusiasm i minnet och blev givetvis 
både glad och tacksam.

Jag och Anne-Marie tog oss till Lomma och såg den första Cirkus-
föreställningen på 50 år.

Nu var vi också frälsta. Musiken, artisterna, djuren, sågspånen
och miljön för att nämna några av alla godbitarna.

Nu till Årets föreställning

Detta blev vår tredje Cirkus Maximumföreställning. Med de
två tidigare fortfarande i minnet så funderade man hur blir det
i år? Kan den bli lika bra som de två tidigare åren?

Egentligen så kan jag inte svara på detta för de två tidigare
(år 2010 och 2011) cirkusbesöken var ruskigt bra. 

Om man jämför årets föreställning så kan, i alla fall inte jag,
avgöra vilken som var bäst och detta är ju ett mycket fint
betyg till Cirkus Maximums ambitioner att alltid ligga på topp.

Det började med fyra Vitryssar (Four Men) som utförde klassisk akrobatik.
  Sedan blev det vackra hästar, och så kom clowner och akrobat med
 hundar o.s.v.

Rosi, som kommer från en legendarisk cirkusfamilj, älskade både sina hästar 
och hundar, detta var nog ömsesidigt. 
Glen Nicolodi, en akrobat som också älskade sin pigga hund.
Bobylevs ur den ryska Clowntraditionen och som lyfter fram en ny Clowngeneration.
Costin akrobat, "galen" humor och ett minspel som alla tycktes älska.
 
 För att inte göra bloggen för lång så kan jag tyvärr inte nämna alla
hur gärna jag än skulle vilja. Även om det handlade mycket om nya
ansikten så skall man inte glömma Anton Frank som är med år från år.



Anton Frank (2011)
När det gäller hästar, elefanter, kameler så finns Anton där. Han älskar
sina djur. 

Ingo Stiebner och hans sjölejon känner vi också igen.

Trapetsartister hör alltid till Cirkuskonsten och denna gång var det 
Duo Volkov som svarade för dessa hisnande nummer.

     


Så var det dags för två unga 
Colombianer 
att presentera sig.

När det gäller cirkusar liksom mycket annat så sparar man som 
regel det bästa till sist.

Så även denna gång.

Duo Vanegas

Dödshjulet, ett hisnande nummer som höll alla som i ett skruvstäd.
Med alla så menar jag inte bara publiken utan alla inne i tältet.







Detta var nog bland de mest hisnande upplevelse jag upplevt. 



 Avslutningsvis så vill jag tacka Bengt Källquist (Cirkusdirektör) 
 och alla hans trevliga medarbetare för att Ni håller denna tradition 
vid liv.

Dessutom så vill jag gärna ge extra beröm till Ert programblad som ger 
valuta för pengarna. Detta har hjälpt mig mycket när det gäller fakta
i min blogg.

www.cirkusmaximum.se 

Tack
 Kenneth 

 foton: Undertecknad

Inga kommentarer: