fredag 12 juli 2013

En normal blogg?

Kolla vilken läcker VW Karman Ghia från 1971
Plats: Förenade Bil i Malmö
foto: Anne-Marie Svensson
Bilar - Musik - och sånt

Äntligen så är sommaren sommar, d.v.s Motorträffar, Musik, Mat o.s.v.

Efter min förra blogg som kom till för några dagar sedan
(viktigt att läsa den) så återgår jag till mina normala ämnen.

För att fortsätta med bilar så köpte jag (vi) en Citroén C4 Nordic Edition
i slutet av mars. Varför? Bra fråga, för vi hade en KIA Venga Diesel
med all utrustning som knappt var två år gammal. 

Jo ända sedan min ungdom så har jag vurmat för Citroén. Kvaliteten
på bilarna har gått upp och ner genom åren men jag har flertalet 
vänner som äger en Citroén och som rekommenderar detta märke.

 När sedan en av mina bilintresserade vänner berättade att han funderade
 på att byta till detta märke så vaknade mitt intresse till liv.

Man har en specialedition som man just nu kampanjar för och dessa
bilar har benämningen Nordic Edition. Inte nog att bilarna är rikligt
utrustade utan priserna har sänkts rejält. 

Normalpris 183.300:- just nu 159.900:- 
Så här drygt tre månader efter inköp så kan jag konstatera att bilen går
 mjukt och skönt, motor 120 Hkr, utrymmen Ok, massor med finesser
och en bränsleförbrukning på 0,6 - 0,7 l/mil vid blandad körning.

Det betyder också att vi har återgått till Bensin efter att kört Diesel
i två år. 

Dieselbilarnas andel i nyregistreringarna i år har minskat, anledning är
 att man än en gång (för hundrade gången tror jag) ändrat på miljöbils-
reglerna så att många förmåner försvunnit för de mindre dieselbilarna
till förmån förr stora bilar BMW, Mercedes Audi mm. 

En märklig utveckling, man borde premiera de som kör mindre bilar,
men det är politik det handlar om och då är inte allt så glasklart.

Att köpa en dieselbil idag innebär ju en merkostnad på kanske 10.000:-
och dieseln är obetydligt billigare än bensinen (ibland t.o.m. dyrare)

 Det skall många mil för att hämta in de 10.000:- kronorna.   


Nu till Musik


Staffanstorp hade fint musikbesök för några veckor sedan. En prisbelönt
 ungdomsorkester från staden Grimmen i Norra Mecklenburg Vorpommern
hälsade på och gav tre konserter i Kommunen. 

Orkestern bestod av ett femtiotal unga musiker av båda könen. En 
 mycket uppskattad konsert som vi själva avnjöt i Staffanstorp.

Utöver ett program med både klassisk och marschmusik så bjöd man 
på ett uppskattat ABBA potpurri som avslutade konserten.  


Beträffande Grimmen så är detta en vänort till Staffanstorp därav
besöket. Grimmen ligger c:a 50 km öster om Stralsund och har c:a 
10.000 invånare.

Staffanstorp skall bjuda tillbaka senare i höst. Jag tror att den
populära Sillakademin återvänder till Grimmen då. 

Deras tidigare besök där lär ha varit mycket lyckade.

Amiralens Storband

Sedan så kommer även Amiralens Storband att åka dit. Inte så
att bandet är ett Staffanstorpsband men flera fina anknytningar
 finns till Staffanstorp, bl.a. att bandet har sina repetitioner i
Staffanstorp (Vilaxlokalen). Man har gett flera konserter
i orten och flera av bandets medarbetare bor i Staffanstorp. 

Beträffande Grimmen så har Amiralens Storband svarat för
fem konserter i orter i närheten av Grimmen.

      

Texten talar för sig själva


Till saken hör att bandet skall spela upp till dans, vilket man även
gjorde i tyska Anklam för några år sedan.

Givetvis så känner bandet sig hedrade att ha fått detta uppdrag
och alla ser fram emot att få representera Staffanstorp.

DR Big Bandet

Björn Helander som är altsaxofonist i Amiralenbandet ringde och
berättade att han hade en biljett till en DR Big Bandet konsert
i samband med Copenhagen Jazzfestival. Vill Du hänga med?

Vad tror ni man svarar på en sådan fråga?   

Bandet är ett av de bästa Storband i världen, åtminstone så
kan man då och då läsa om detta. Nyligen så har man förstärkt
 bandet med en världsberömd trumpetare, Gerard Presencer  
från England som nu flyttat till Köpenhamn.

Pelle Fridell, Barytonsax (född i Stockholm) och Gerard Presencer, Horn. 
Mer om Gerard Presencer länken ovan.

Konserten ägde rum i Kongl. Biblioteket också kallat
 "Den svarta diamanten" 


En otroligt vacker konsertsal fullsatt till sista plats. 
Mat Mat 

När jag ändå är i Köpenhamn (två ggr inom loppet av 10 dagar)
så besökte jag en av mina favoritkrogar, Café Petersborg. När jag
var som bäst i farten d.v.s. som Köpenhamnsguide så bokade jag
ofta in mina grupper här. 


Gammeldanskens Vänner belönade denna krog med utmärkelsen
"Årets Pölse 1991" det finaste pris en krog kan få. 

Hit kommer inte bara jag och mina grupper/vänner utan även 
många kändisar. 


Magnus Andersson Handbollslegend (korad 1993 till världens bästa Handbollsspelare)
då AG Köpenhamn fr.o.m. i år Malmö HK.

Vad är det då speciellt som utmärker denna krog? För det första miljön,
detta är en av Köpenhamns äldsta krogar, för det andra maten och
priserna. Priset på nedanstående Platta är 148 Dkr. Då ingår givetvis
också smör och bröd.

Saknas något? Jo jag hann inte vänta när den vidunderliga plattan
kom in utan jag kastade mig över sillen och kom sedan på att jag
givetvis måste ta ett foto.

http://www.cafe-petersborg.dk/

Bästa Sommarhälsningar
Kenneth

foton: Undertecknad

Inga kommentarer: