söndag 14 juli 2013

En gnällig fan



En Gnällig gammal gubbe...

Det sägs att ju äldre man blir ju gnälligare blir man, så känner 
jag mig också efter att passerat dom sjuttio med lite marginal.

Låt mig ta några exempel:

Malmö har nyligen haft besök av ett av världens största hårdrockband,
Iron Maiden. Plats för konserten Malmö Gamla (fina) fotbollsstadion.
Denna ligger bara 200 meter från min bostad på Lorensborg. Toppen när
det begav sig med fotboll. Numera används arenan till Div rockkonserter.
19.000 besökare såg fram emot en fantastisk kväll, vilket det också blev
enligt samstämmiga tidningar.

Start klockan 19 och slut strax före 23. Klockan 19 så satt eller rättare 
sagt halvlåg jag i soffan när plötsligt hela huset skakade till som en
bomb detonerat. Jag satt mig rakt upp och konstaterade att väggarna
och de gamla fönstren skallrade. Konserten hade startat med ett för-
band på scenen.

I fyra timmar varade eländet och jag skrev några rader om det på 
facebook samtidigt som jag förstod att jag säkert trampat många,
som gladdes sig år konserten, på tårna. 

Nåväl det slutade klockan 23 men det var inte över för för det. 
Alla stadionstrålkastarna lyste nu för fullt halva natten.

Ljuset trängde igenom persienner och gardiner i sovrummet och 
en massa spöklika figurer uppenbarade sig på väggar, bokhyllor mm.
Några dagar senare så var det en ny konsert, nu med Gyllene Tider.
Visst hördes detta också men inte på långa vägar som några kvällar
tidigare som tur var. 

Fler exempel:

Bensinpriserna studsar upp och ner. Häromdagen så kunde jag läsa på
Preems ljusskylt att 95 oktan kostade 13,77. Ett bensinpris som i och för
sig inte var jättelockande men ändå värt en tankning.

Jag stannade till några timmar senare för att tanka men upptäckte att
 jag bara hade ICA- och Körkortet på mig, inget VISA kort.

Jag parkerade bilen i garaget för att nästa dag göra tankningen.
Inte för att jag trodde att detta pris skulle stå sig men 10 öre 
mer eller mindre var väl Ok.


Icke sa Nicke. Priset hade höjts till 14,63, en höjning med 86 öre
över en natt, d.v.s. 43 kronor mer för tankningen (50 liter) för 
denna miss med mitt kreditkort.

Många struntar ju i detta, kör man nyare Mercedes, Audi m.fl. så 
tankar man som regel på sitt företagskonto eftersom det handlar 
om en tjänstebil. Då är det bara att tanka på och glömma allt 
vad bensinpriset betyder och att köra ekonomiskt tycker ju inte 
alla är så kul.

Vad gör Konkurrensverket (Gnäll igen)?

För c:a sju åtta år sedan så var det ett herrans liv med tanke på
att alla bolagen höjde och sänkte priserna samtidigt (liksom nu).
 Man gjorde razzior på flera av de stora bensinbolagen, vilket 
i slutändan gav dem miljon böter. 

Idag är det väldigt tyst från Konkurrensverket bortsett från när
 man jagade Ölvemarks och Scandorama för deras samarbete, 
vilket ledde till lägre priser för resenärerna och inte tvärtom
som Konkurrensverket okunnigt påstod.

Ännu mer gnäll:

Sitter man framför TV:n och njuter av ett program så måste man
ha fjärrkontrollen inom räckhåll, helst i handen. Varför det? Jo
ljudet kan skrämma vem som helst när det blir reklam. Anne-Marie
skriker "skruva ner ljudet" som om hon inte trodde att jag märkt
skillnaden. Snabbt ner med ljudet alt. klicka in en annan kanal 
för att sedan eventuellt återgå till den ursprungliga. 

Inte ens reklamfria?? TV 1 och TV 2 bryr sig, när man gör reklam 
för andra program så är det lika här. Men även när man växlar till 
dom lokala programmen så kan ljudskillnaden ibland vara
påtaglig.    

Alla instämmer i kören!

Det finns gnäll som jag inte är ensam om

Sjukvården, skolorna, utförsäljning av landets tillgångar
(Nu Nordeabanken tidigare Apoteken och Absolut), 
Region Skåne som slår sönder de flesta av de gamla 
fina Bussbolagen genom sina upphandlingskrav
som stänger ute de mindre bolagen.

Malmö som bestämt att alla band/orkestrar som deltager
i evenemang arrangerade av Malmö kommun skall ha hälften
kvinnor. Sjukt så det förslår.    
Hanteringen av Hot House Jazztält inför årets festival är en skandal
utan like. Man tvingar Hot House att flytta från en plats man haft 
i 23 år till en omöjlig och svårtillgänglig plats. 
= Inget Hot House i år.


Hälften kvinnor en svår nöt av okunniga (klåfingriga) politiker

Populära Hot House ett minne blott (klåfingriga politiker igen)
  
Bästa Hälsningar från en gnällig gubbe som firar sin 300:e blogg 
och sitt 5:e år (start den 7.7.2008) som bloggare.

Kenneth

  Missa inte att besöka min filmsida, nu närmare 90 000 besökare
www.youtube.com/malmoearena

Även på min fotoblogg finns många intressanta inlägg
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

Inga kommentarer: