torsdag 16 maj 2013

Var är mina oliver?



Kryssning fortsättning

Med risk att bli lite tjatig så har jag mer att berätta om beträffande
vår Atlantkryssning.

I min förra blogg så skröt jag än här och än där om olika saker.
Bl.a. att jag numera har Black Card på MSC.

Det skall jag inte ta upp mer (även om jag känner mig mycket 
stöddig just nu). 

Att jag (och Anne-Marie) inte bjöds in till Kaptenens kväll utan
fick reda på detta av en slump kändes surt. En miss någonstans
på vägen (sånt händer). Kaptenen som var mycket sympatisk 
var nog den som blev mest lidande. Vid dessa träffar så gamar
man mest och tillskansar sig ett antal glas bubbelvatten, detta
grämer mig (kanske därför vi inte blev inbjudna).

Det positiva var att man slapp alla fotografer som tar varje till-
fälle i akt att plåta en. Redan när man stiger ombord svettig, 
smutsig och kläderna i värsta oordning på hela kryssningen
så är det dags för första fotona.

Själv är vi mycket sparsamma när det gäller köp av foton.
Detta hänger dock inte ihop med att andra resenärer norpar
våra foton, som jag i min enfald trodde skulle hända när
det gällde fotona av undertecknad. 

Ett foto kunde vi dock inte motstå, det som får vara denna
bloggs vinjettbild.

Tre Oliver saknas

Att ta en drink i någon bar eller när man lyssnar till musik
är inte helt ovanligt. Denna gång hade vi inte någon All
inclusive utan det lades på notan vilket innebar att man
å denna punkt tog det lite lugnt.

Fast en av drinkarna jag beställde bestod av Vodka, lime 
och krossad is (namnet på drinken  kommer jag inte ihåg).

På drinkmenyn stod där utöver namnet på drinken: Absolut,
Stolsenkowa, Bols, Tree Olivs. 

När jag fick min drink så fanns det inga oliver i denna. 
En bagatell förstås, men jag gillar oliver så jag kallade
på barflickan som serverat drinken och påtalade detta, 
Where are my three olives? 

Amatör tänkte hon, Three Olives is a Vodka som Du kunde
välja som alternativ till de tre andra Vodkasorterna.

Innan jag hann öppna munnen så kom hon med en flaska 
Tree Olives och jag kände mig jättedum att inte vara bättre
bevandrad i drinkarnas innehåll.   


Tror Ni mig inte så kolla länken ovan.

Alla skrattade och en stund senare kom barflickan med ett
fat fullt med oliver.

Varför Kryssa?

Detta ämne har jag tagit upp i tidigare bloggar så jag skall inte
tjata mer än att nämna två saker.

1. Träffa nya vänner.

På denna liksom de flesta kryssningar vi varit på så har vi fått
trevliga bordsgrannar. Man parar som regel ihop folk som talar
samma eller liknande språk.

På detta sätt så träffade vi Maja och Mogens Möller från den
pittoreska lilla staden Faaborg på Fyn.


Sedan hade vi två bordsvänner från vår egen stad Malmö. 
Jättetrevligt eftersom vi hade en hel del gemensamt.

Ulla-Britt och sonen Niklas Kullberg

 2. Nya spännande platser

Att komma till städer som Ponta Delgada (Azorerna) Vigo, 
La Coruña (Spanien) och Dover hade vi nog inte gjort utan
att kryssa. Många menar att man inte hinner så mycket, 
vilket kan stämma, men att komma dit på vinst och förlust
på en semesterresa kan bli en besvikelse.


Underhållning 

På kryssningar så får man uppleva underhållning av olika slag. 
Ibland med bra inslag och ibland med mindre bra inslag.

På vår kryssning så fick man ändra en hel del i programmet
på teatern, eftersom akrobater mm inte kunde framträda när
vågorna var som värst.

Utöver teatern så kan man njuta av musik av allehanda sort
i de olika barerna.

Teatern rymmer c:a 1500 åskådare (ungefär som Malmöoperan)

Första showerna på kryssningen var Amerikainspirerade
Bäst var och är som regel avskedshälsningarna från Kaptenen
 med sina befäl till all slags personal (kockar, underhållare, 
service folk mm.)

Denna gång var nog detta avsked det grymmaste jag upplevt 
på någon kryssare tidigare, se videon genom att klicka på 
länken:



Stormen då?
   
Från vi lämnade Fort Lauderdale ända till vi kom till Lissabon
så var det mer eller mindre full storm. 

Denna bild har jag visat tidigare, högsta notering jag såg på
TV skärmen var 99,9 km/h. (25 - 30 Sekundmeter?)

Denna kryssning var för oss mycket annorlunda än tidigare kryssningar.
Då gäller det inte de många dagarna till havs utan stormarna. En gång
tidigare på Atlanten så blåste det lika mycket under en dag men inga
vågor att prata om

Jag har en video från denna kryssning som är intressant och som visar
att det inte behöver vara gungigt trots stormvindar.


Vi har gjort bortåt 20 kryssningar men mycket sällan upplevt obehag
eller stormar. 

Det verkade dessbättre inte vara så många drabbade av sjösjuka  
eftersom resturangerna var fyllda som vanligt. 

New York

En av destinationerna var New York. Det finns några rader och foton 
vår Fotoblogg:

  
Har Du lust så kolla gärna in denna.

Det finns nya inslag på mun Youtubesida med bl.a. en av Malmös 
populära underhållare, Lasse Berggrensson tillsammans med
sin musikkollega Percy Malmkvist.

Nu över 85 000 besökare totalt


Med ovanstående läckra foto från Spanska staden La Coruna
 inne i Biscayabukten tackar jag för denna gång.

På återseende
Kenneth

Foton: Undertecknad (ej fotot med Pizzan givetvis).


No comments




Inga kommentarer: