onsdag 22 maj 2013

Onyanserat



Bilden har inte med oroligheterna i Stockholm att göra. Den har tagits i mars 2009
i samband med protesterna mot Israels tennismatch mot Sverige i Davis Cup.

Håll er hemma för fan..

Vi tar alla med avsky del av våldsamheterna runt Stockholm som nu pågår  
om kvällarna och nätterna.

Man bara väntar med stor oro att detta sprider sig till Göteborg
 och Malmö. Det känns skört just nu.

När folk kommer till tals i TV/radio så får man höra många kritiska
röster gentemot polisen. Så är det alltid, polisen slår till och oskyldiga 
kommer emellan och allmänheten reagerar.

Varför skall man dras till dessa kravaller? Fattar man inte att man
försvårar för polisen att få tag på de som vältrar sig i våldet.

Polisen har en otacksam uppgift, hur man än gör så haglar kritiken.

Jag har svårt att förstå att många dras till dessa platser istället för
att ta sig hem till sin bostad eller någon annanstans.

Nyfikenheten bland folk är tydligen så stor att man riskerar att hamna 
i händelsernas centrum. Då får man sannerligen skylla sig själva.

Att sedan vår Statsminister, istället för att ta till storsläggan,
 i lugna ordalag säger att man skall upphöra med detta känns
inte speciellt engagerat.

Jag har kanske fel men ibland måste man ryta till för att väcka 
den sovande björnen och detta vore ett bra initiativ att visa vem 
som bestämmer i landet.

Här har vår Statsminister chansen att visa att han är en verklig 
landsfader att kunna luta sig emot.

Nu till trevligare saker

Jag pratar ju ofta om kryssningar i mina bloggar. Köpenhamn är
en stor Kryssningsmetropol och många startar eller avslutar sin
kryssning där.

Det finns många som gärna skulle vilja ta en tur till Köpenhamn 
för att se de stora fartygen men vågar inte för det är svårt att
hitta Kryssningshamnarna i Köpenhamn om man inte är bra
på staden. T.o.m. svenska Taxibilar är dåliga på detta. 
Jag vet för jag har väntat länge och väl innan beställd bil
dyker upp.

Langelinie en av Kryssningshamnarna
När man frågar taxibolaget om man hittar så säger man att det är 
inga problem för man har ju GPS.

Då biter man sig i tummen för det pågår några stora och långa
gatuarbeten i Köpenhamn som innebär omdirigeringar som ställer
till det rejält.

VVV = Videos Visar Vägen

I januari så spelade jag in en video som visar hur man tar sig från
Malmö till de olika terminalerna på Kastrup. Var man kan stanna
och släppa av passagerare alt. hämta.

Nu har jag sedan några dagar tillbaka kompletterat dessa med två 
videos som hjälper bilister att ta sig till de olika Kryssningshamnarna
i Köpenhamn.

Jag har fått fin respons bl.a. från en kollega i Bussbranschen Anders
Flamander (Medelhavsexpressen)som berömde dessa och gav mig 
en 12:a i betyg (Han skrev dock inte om det var på en 100 gradig 
skala) men även bakgrundsmusiken uppskattade han.

Vännerna på Öresundsbron har också gett mig beröm för dessa två
videos och förhoppningsvis så länkar man sin hemsida till dessa
inslag.

Jag har också skickat informationen till CMP (Copenhagen Hamn)
och DFDS men därifrån har jag ännu inte hört något.

Även vänner som varit inne på dessa video har öst beröm över
detta, tack.

Hitta till Kastrups terminaler

http://www.youtube.com/watch?v=lBMUjOLqiIk


Hitta till Kryssningshamnarna (Langelinie)

http://www.youtube.com/watch?v=lHFIUNNdWA4


Hitta till Nordhavn

http://www.youtube.com/watch?v=h9DgEeX7dFw
  

Nästa vecka

så försvinner vi igen, dock ingen kryssning utan vi följer med 
Skånes bästa? bussreseföretag Tjörnarpsbuss till bl.a. Schweiz
för att uppleva Bernina Express som tillsammans med 
Glaciärexpressen är några av Schweiz största turistattraktioner.

Skall bli en fantastisk upplevelse, vi har åkt med Glaciärexpressen
för några år sedan och denna slår kryssningar med hästlängder.


Här finns ett inslag från vår resa med Glaciärexpressen

http://www.youtube.com/watch?v=WbZRixwIfsY
  
 Bästa Hälsningar
Kenneth o Anne-Marie


Inga kommentarer: