onsdag 1 maj 2013

Höststormar?

Ponta Delgade höll på att blåsa iväg
Höststormar på våren, omöjligt...

Trodde vi ja! Varje gång jag föreslagit Anne-Marie att kryssa över Atlanten på hösten (priserna är lägst då) 
så har hon som jag alltid betraktad som en klok person sagt att vi väntar till våren. Sagt och gjort.

Just nu i Lissabon på den 9:e dagen så pustar jag ut efter 9 stormdygn,
 rent ut sagt den "jävligaste" kryssningen jag upplevt. Vågor höga som 
berg, inte mer än några timmars sol på dessa 9 dagar. 

Kursändringar för att inte få de höga vågorna rätt i sidan. 
Sänkt fart från c:a 22 knop till 13 på vissa sträckor.
 En 12 timmars försening vid första riktiga stoppet mitt i 
Atlanten Ponta Delgade på Azorerna.    

Normala stormvindarna låg runt 60-70 km/tim. Högsta värde 99,9 km/tim som
jag inte hann att fotografera men 99,1 är inte heller dåligt väl?

Det har hoppat och skakat, dunkat och knakat överlallt. Man har tänkt
på de mindre fartygen eller för att inte säga alla dessa som modigt seglat
över Atlanten.

Men vi har det jättemysigt och inget illamående vilket är rent fantastiskt.

Vi bor på 11:e däck här gungar det friskt men nere på 5:e däck där 
receptionen finns märks det nästan inget mer än att vågorna är höga när
 man tittar ut.


En lugn stund för att läsa sin dagstidning
Detta är som ni ser en slarvig och kort blogg. Mer kommer när vi är hemma men här på fartyget finns ett 
slukhål i vårt hyttgolv där pengarna forsar ut bl.a. för köpta tider via satelit.

Nu väntar "bara" Biscayabukten med vågor rätt i sidan höga eller låga
får framtiden utvisa.

Bästa Hälsningar
Kenneth o Anne-Marie


Inga kommentarer: