måndag 8 oktober 2012

Min Fotoblogg


Foto: Undertecknad

Min Fotoblogg


Ni som har vänligheten att följa min blogg har säkert noterat
mitt tjat om att Ni skall besöka min fotoblogg.

Tanken med denna blogg var att vänner och andra som vill
få bilder publicerade skulle få detta genom Fotobloggen.

Jag måste erkänna att det varit lite si och så med denna blogg
genom åren. I början så kom en hel del foton inströmmande för
att efterhand avta. 

För att inte sidan skulle helt falla i glömska så la jag in egna 
bilder lite då och då. 

Men så har jag ju Ensio

Ensio har försett mig med foton i en strid ström ända sedan
denna blogg startade för c:a tre år sedan. Nu senast med
78 bilder plus text från en Bussbranschresa till Hannover där
 en av de största mässorna i sitt slag äger rum.

Ensio lägger ner mycket tid för att fotografera och skriva 
texter. Jag har fått mycket trevligt av Ensio men även av
andra vänner som skickat foton. 

Ensio Salkojärvi 

http://www.ensios.se/

Vem är då Ensio?

Jo det skall jag berätta. Jag fick första kontakten med Ensio 
i slutet av 90-talet (tror jag). Jag hade några år tidigare 
(1994) startat ett litet Bussbolag, KES Travel, tillsammans
med min fru Anne-Marie.

Ensio ringde vid ett tillfälle och presenterade sig och berättade
om sitt företag som säljer kläder vilka är främst anpassade för
bussbranschen och andra branscher av samma typ.

Han bad att få komma och visa sin kollektion vilket han 
givetvis fick. 

Det blev ett trevligt möte men eftersom vårt företag var litet
så blev det inte mer än några par byxor någon jacka och lite till.
Man tyckte att det var synd att Ensio la ner tid på oss men 
Ensio vet att en liten kund kan bli en stor kund i framtiden.

Nu blev det inte så med vårt företag, vi hade inte ens planer på 
detta när vi startade. Vår nisch var att arbeta med små grupper.
Vi startade vid för hög ålder men ville göra något annat
än vad vi gjort hela livet innan d.v.s. Livskvalité var viktigast. 

Men Ensio kom troget år efter år. Vi tyckte nästan att det 
var pinsamt ibland eftersom vårt behov av yrkeskläder var 
begränsat. Ensio var av den "gamla" fina stammen och 
ville inte svika någon liten som stor.

 Därför blev Ensio också mycket uppskattad i hela 
branschen inte minst av oss.


Ur Ensios senaste katalog
Att Ensios varor hade högsta kvalitét visar bl.a. bilden
på Evert Magnusson i hans senaste fotoblogg. 

Ensio bor i Stockholm (Sundbyberg) men har sina rötter 
Skåne. Under ett antal år så arbetade Ensio hos stadens
ledande herraffärer Cason och Ohlssons i Malmö. 

Ni vet Ohlssons som alltid visade tecknade filmer, på skylt-
söndagen, och fyllde Stortorget med folk, som bara Malmö-
festivalen klarar idag.  

Tillbaka till fotobloggen

Jag kan lova att Ensio satt mig i ett jättearbete. Bloggen var nog
en av de mest omfattande bloggar jag lagt in. Samtidigt så njöt 
jag av foton där både gamla kolleger och miljöer kändes igen.

Ensio blev nöjd med resultatet vilket även jag blev. Efter att
bloggen blev klar så satte Ensio igång att berätta för medrese-
närer och andra som finns med eller har intresse att ta del av 
bilderna och då inte minst Bjarne Wilmansgård och hans
tidning Bussbranschen, landets enda riktiga Busstidning. 

Nu har besöksantalet på fotobloggen tagit fart som aldrig förr 
vilket jag verkligen gläder mig åt.

Min (Misslyckade!) idé? 

Avslutningsvis så tycker jag att detta med en fotoblogg är en 
jättebra idé. Tänk så många foton folk har tagit genom åren
och som bara fastnar i datorns arkiv. Hur skall man visa upp
dem för vänner och bekantar? Man lägger in bilder med text
och kontaktar de som var med eller inblandade och tipsar om
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com
   
Nu sticker jag några dagar till Rügen om detta kan Ni läsa i 
min nästa Vardagsblogg.

Vännen
Kenneth  
  foton: Ensios katalog






Inga kommentarer: