tisdag 7 augusti 2012

Öresundsbron


Jag hade INTE lurats av Öresundsbron

I min förra blogg så berättade jag att Öresundsbrons helgpriser för
Brobizzinnehavare var för höga. Det rabatterade priset för helger
var 145:- istället för normalpriset 179:-

Jag fick igår svar från Öresundsbrons Kundcenter att den lägre
helgavgiften gällde till 28 maj. D.v.s. på sommaren gäller 
ordinarie pris. 

Jag tror att vid närmare eftertanke så stämmer detta. Jag blev
dock förvillad av priset som angavs på länken men som tydligen 
inte är någon sida som går till Öresundsbron.


http://www.rabatt.se/d/%C3%96resundsbron/3505/helgrabatter-pa-oeresundsbron-149-kr-enkel-resa-med-bropass/

Sidan går till ett Rabattföretag och är vilseledande i detta avseende.

Jag ber därför om ursäkt men försvarar mig med att jag var inne
på diverse nätsidor och endast i ovanstående sida (länken) fann
jag något om dessa rabatter.

Tågstrul




Det är med stor ledsamhet att man praktiskt taget dagligen 
läser eller hör om de stora störningarna som drabbas vårt
järnvägsnät.

Efter den tuffa vintern för några år sedan så lovades det att
nu skulle man förbereda sig bättre och något liknande kommer
inte att hända i framtiden!!!

Vår förre Generaldirektör för SJ, Ulf Adelsohn, sa rent ut hur illa det 
var med järnvägen och för detta ärliga uttalande så fick han 
sparken av Reinfeldt och Co. 

Bl.a. så yttrade han att SJ var en lekstuga, eller nåt liknande,
 för politikerna. Inte bara den sittande regeringen utan även 
tidigare regeringar. 

 I de flesta fall så rör det sig idag om nedrivna elledningar men
även lokfel och datastrul ställer till det. Tyvärr så händer det
allt för ofta att folk blir överkörda vilket hände igår vid två
olika tillfällen i Skåne, oerhört tragiskt.

När det gäller Skånetrafiken som jag själv har varit kritisk
emot vid flera tillfällen så tycker jag att det är synd om dem.
De rår naturligtvis inte för ovanstående händelser och
personalen måste ha ett helsike att hantera problemen.

Infomationen är dålig säger man, jag förstår alla de som
strandsatts längs spåren eller på någon station. Man vet
ingenting, alla är nog lika förvirrade. Bussar när kommer
dessa? När är felet avhjälpt? Bussbolagen kämpar för att
få fram bussar, chaufförer mm. Ofta så är det så att en
del av de chaufförerna som finns hemma får inte, p.g.a.
arbetstidsreglerna, köra mer den dagen.

Åter till problemen

Det stora problemet är dock järnvägens dåliga kondition.
Någon gång i slutet av 1900-talet så kom något ljushuvud
 på att man inte skulle göra förebyggande underhåll utan
gripa in när det händer något. Då satte förfallet igång,
det vi får betala för nu. Man började köpa in tjänster
för underhåll och reparation av bannätet. Det säger sig 
själv att de företag som anlitas för detta vill tjäna pengar
helst så mycket som möjligt.

Detta med att inte längre göra förebyggande underhåll 
drabbade inte bara järnvägen utan spred sig som en löp-
eld över hela landet. Bilar, bussar mm. 

Som tur var så drabbade inte detta flyget för hur många
skulle våga flyga då. 

  Nu får vi betala priset för detta

Underhållsarbete i Schweiz. Här kan man inte vänta tills något händer. 
     Hur skall vi lösa problemen?

Jag tror att de flesta som sysslar med järnvägen vet detta.
Det gäller bara att få politikerna att inse att vi måste gå
till grunden nu, inget jäkla lappande mer.

Våra elledningar är gamla och slitna. Det är bara att kolla
dessa. Undantag är där det finns nytt, Malmö-Ystad och i
Blekinge t.e.x. Här är det vad jag kan förstå ganska problem-
fritt i detta avseende. 

Man måste gå igenom hela landets hela ledningsnät meter
 för meter. Tufft ja men nödvändigt.

Gå tillbaka till Banverket och bygg upp detta igen. 
Anställ folk och utför alla arbeten i egen regi. Tyvärr
så tar detta tid och blir ohyggligt kostsamt men är en 
nödvändighet för att säkerställa normal järnvägstrafik
i framtiden.

Kasta planerna att bygga snabbjärnvägar i Sverige och 
lägg dessa pengar på att bygga upp det befintliga nätet,
allt annat vore oansvarigt.

Sedan har vi järnvägsoperatörerna. Lokfel är ofta före-
kommande. Tågen (loken) är i de flesta fall slitna och
frestar naturligtvis också på elledningar mm.

Pengar pengar pengar läs detta Anders Borg för här
finns inga genvägar för Då kör ni järnvägarna ända 
ner i botten.

Till slut så bör Ni ge Ulf Adelsohn en ursäkt, han sa bara 
som det var...
    


En gammal trotjänare (D-lok 1925-1943) som går som på räls.

Vänligen
Kenneth 


Ps, Tyvärr så får nog alla Ni som tvingas att pendla lida
länge till. Det finns inga genvägar. 

Själv tar jag numera aldrig tåg när jag har viktig tid att passa.

foto: Undertecknad

Inga kommentarer: