söndag 13 maj 2012

Per Engman (Johansson) konstnär



Galleri Källan
Per Engman (Johansson), konstnär

 I förra bloggen berättade jag om vår utflykt till Skanör för några 
dagar sedan. Vad jag inte berättade var att vi i första hand
bilade till Skanör för att besöka Vernissagen på Galleri Källan.

Det var vår vän Pelle Johansson (Engman som nu Pelle heter 
efternamn efter att äktat Eva). Pelle har sedan mormor Margaretha
 gav honom ett nybörjarset med oljefärger blivit mycket biten av 
att måla.

Resultatet av Pelles intresse blev att han mer eller mindre bör-
jade måla på heltid och idag är Pelle en respekterad konstnär
som fått lysande recensioner. Källans Kerstin Peter spår en
lysande framtid för Per som konstnär. 

Efter några års famlande så har Pelle hittat sin nisch som verkligen 
gått hem bland konstintresserade. Redan på Vernissagedagen
så var flera tavlor märkta som sålda.     

  
Pelle målar gärna sina tavlor i varma och sköna färger. 
Ljuset är också något som Pelle gärna eftersträvar i sina tavlor.
Per, kallad Pelle bland sina gamla vänner



Utställningen med Pers tavlor pågår t.o.m. 20 maj

Länken ovan en presentation av Per

Denna länk är Galleri Källans hemsida. Här finns också
ett antal recensioner om Per.  

Pelles första sålda tavla

En tavla som fascinerade Anne-Marie och mig från första stund.
Tavlan föreställer en orolig Ocean. Pelle hade bott i Thailand
vid tidpunkten för Tsunamin. Nu bodde inte Pelle där Tsunamin
slog till men givetvis så påverkades alla av katastrofen och 
Pelle målade då denna underbara tavla. 

Mitt i katastrofen så fanns ändå hoppets ljus.

Vi köpte tavlan för ett vänskapspris och vi älskar den mer än någon
annan tavla vi ägt. Även våra vänner har fascinerats av tavlan.   



Havet fascinerar

Jag är väldigt fascinerad av havet. Jag har aldrig ägt en båt såvida 
inte en kanot räknas. 
Därför så är det lätt att locka mig (oss) ut på en kryssning
när priset är det rätta som nu. Detta nämnde jag i förbifarten
 i förra bloggen.

Vi kommer att kryssa med Costa Fortuna från Venedig till Köpenhamn.

Bara det att hamna i Köpenhamn i stället för på någon plats långt
från vårt land känns mycket behagligt.  

Foto: Nätet
Costa Fortuna levererades från varvet i slutet av Oktober 2003 
och tillhör inte jättarna även om 273 meters längd imponerar. 

Många har undrat om vi verkligen vågar kryssa med Costa med
tanke på vad som hände med Concordia. Vi känner ingen oro 
för detta. Våra erfarenheter från tidigare Kryssningar med Costa 
(bl.a. Concordia) gör att vi känner oss helt trygga.

Vi ger oss iväg imorgon (måndag den 14:e maj) och är tillbaka
om c:a två veckor. Hur det blir med bloggandet under denna tid
återstår att se. Jag har min lilla laptop med och har jag något
att berätta om så gör jag detta.


Youtubehöjdare

På senare tid har jag lagt in några jättefina musikinslag.
Dels med Staffanstorps Dragspelsklubb och dels med Domnivet.
Även några inslag med Rolf Uddeskogs ensamble med Carina
Eklund och Amiralens Storband med Petri och med Hannah Blixt.


Domnivet med Rosa Rydberg


Staffanstorps Dragspelsklubb

                         
          Rolf Uddeskog med Carina Eklund


Amiralens Storband med Hannah Blixt


Amiralens Storband med Petri Soikkeli



Bästa Hälsningar till alla vänner
Kenneth o Anne-Marie

Mer Youtubeinslag på: www.youtube.com/malmoearena
Min fotoblogg: www.kennethsvardagfoton.blogspot.com


Lampan över Köpenhamn. Eget foto (även i Kvällsposten)







Inga kommentarer: