torsdag 10 maj 2012

Idag flyter trafiken bra



Idag flyter trafiken bra


Åtminstone i Rotterdam där man kan åka buss i den jättelika hamnen.








Fotona har jag hämtat på nätet.
Jag har själv aldrig varit i Rotterdam (bara passerat på väg till Bryssel) 
men måste erkänna att jag är mycket nyfiken på denna stad med 
Europas största hamn. 


Vad har hänt sedan senast?


Lite musik har det blivit, det hör ju till livets njutning. Denna gång
i form av Domnivet från Landskrona. Detta eleganta smokinggäng
har framträtt för nästan hela Sverige men så fyller man 60 år i år. 
GRATTIS! 


Siw Malmkvist tillhörde gänget under många år och somnivet så
är även Siw från Landskrona. T.o.m. undertecknad har sina rötter
där (liksom i Ängelholm, Båstad, Malmö mm)


 Jag i Landskrona var något nytt även för de som känner mig. 
Det finns en liten ort utanför Landskrona (c:a 2 km) som
heter Säby. På den gamla goda tiden så gick här en järnväg, 
Landskrona - Ekeby tror jag att det var.


Min moder fick jobb som stins (stins är ju något riktigt fint men 
för min moder så handlade det bara om att vifta med flaggan när
tågen skulle köra). Vi bodde i stationshuset och pappa arbetade
 på varvet i Landskrona.) 


Förlåt, nu halkade jag av banan. Det var Domnivet jag berättade
om. De engagerades av SPF Anneberg för en konsert
och bandet bestod av 7 musiker inklusive käcka teaterdirektören 
Rosa Rydberg. Det blev en kanonkväll med mycket god mat och 
en härlig konsert av bandet, som verkligen bjöd på sig själva.
Jag filmade några av inslagen och ringde upp bandets
 sympatiska kapellmästare Olle Engbe och frågade om jag fick
 lägga in inslaget på min Youtubesida, vilket han var både 
glad och positiv till. 







Jag kanske skall nämna att Olle berättade att han en gång hade sin 
moder boende på Annebergsgården och att modern gärna ville att Olle 
skulle underhålla de boende här någon gång. Sedan dess har
Olle återkommit år efter år. Men inte med hela bandet (vilket Olle
stolt visade upp denna kväll). SPF Anneberg är att gratulera.  


Här finns länken till ett av inslagen på min Youtubesida:


http://www.youtube.com/watch?v=ASGxj9qHFwM&list=UUFE9bbrVaQOriuFaeSY_9tA&index=2&feature=plcp


Vårglädje i Skanörs kyrka


Ulla och Mikael Neumann, tillsammans med Backakören från 
Örkelljunga, gav en ljuvlig konsert lördagen den 5 maj i Skanörs 
 vackra Kyrka inför en fullsatt och entusiastisk publik. 






Det var pappa Ulriks kompositioner som man framförde. 


Tyvärr så fick vi platser nästa allra längs bak trots att
vi kom i god tid innan konserten. Kul för Musikerna 
(alt. Svenska Kyrkan) som generöst bjöd på fri entré.






 Ny kryssning


Globertrotter hade en liten annons för några dagar sedan i Sydsvenskan.
Denna väckte vårt intresset för att åka på en kryssning. Egentligen så
tyckte vi att vi mer eller mindre hade kryssat färdigt men nu vaknade
kryssningskänslorna till liv igen. 


Kort framförhållning, snabbt beslut, betalning på studs och vi är snart
på väg igen.


Vad tycks? Från Venedig runt Iberiska halvön, vidare upp mot 
Engelska kanalen och slutdestination Köpenhamn 13 dagar senare.


Pris 5.800 för utsideshytt inkl. flyg till Venedig. I vanlig ordning mat
dygnet runt, musik, shower och en massa annat kul.


Rederiet är Costa vilket vi tycker är trevligt eftersom några av våra
bästa kryssningar varit med Costa, bl.a. Costa Concordia!! Fartyget 
heter Costa Fortuna och är byggt 2003 och är något midre än 
förlista Concordia. 


På söndag hoppas jag att komma med en blogg innan vi ger oss 
iväg tidigt på måndag.




Staffanstorps Dragspelsklubb


Deras video går som tåget. Redan efter 8 dagar så har 
över 600 kollat in deras video, vilket är näst intill rekord. 


Här kommer länken till videon igen:


http://www.youtube.com/watch?v=L7lb0w6HAqc&list=UUFE9bbrVaQOriuFaeSY_9tA&index=3&feature=plcp

Avslutningsvis så vill jag förtydliga bilden av Lidls Wienerschnitzel 
som jag inledde förra bloggen med. Tyckte Ni att denna inte var så
stor som jag skröt med så skall Ni veta att när jag tog fotot så 
serverades Schnitzeln på en jättelik Pizzatallrik.




På återseende
Kenneth 




Besök min fotoblogg: www.kennethsvardagfoton.blogspot.com
Besök min youtubesida: www.youtube.com/malmoearena

Foton: Mina egna utom bilderna på bussen (nätet)





Inga kommentarer: