tisdag 17 april 2012

Solnedgång över Köpenhamn


Lampa över Köpenhamn

Denna fantastiska vy över Sundet i Söndags måste jag börja med.
När man som vi bor på 13:e våningen med utsikt mot Öresund så
blir man blasé på vackra solnedgångar. Ibland glömmer man att
titta ut nästan. Men denna gång när Anne-Marie propsade på att
jag skulle kolla solnedgången så blev jag häpen. Solen hade just
börjat att synas under molnen och lyste som en lampa över Köpen-
hamn. En mycket sällsynt solnedgång tack vare molnskärmen. 


Annars är det inte dåligt att bo på 13 våningen med Sundsutsikt. 
Lägg där till att på andra sidan av lägenheten så har vi utsikt 
över Swedbank Stadion, Malmös parker, Lund mm.


Arrivabussar förfaller

Jag kör ofta via Frihamnen när jag uträttar ärenden eller nöjeskör (fult ord).
Det är intressant att se alla bilar och fartyg som numera passerar Malmö.
För några år sedan så var Malmö Hamn bara en stor lagringsplats med en
massa lagringslokaler. Fartyg var sällsynta om man undantar Finnlines
Travemünde fartyg.   

Nu är det som sagt helt annorlunda och för en gångs skull så tror jag
att Danskarna har ett finger med i spelet. Hamnen lyder under bolaget
 CMP (Copenhagen Malmö Port) som ägs av Köpenhamn och Malmö 
stad gemensamt. 
Visserligen kommer det inga kryssningsfartyg till Malmö men i gengäld
 så har vi numera desto fler fraktfartyg, framförallt då biltransportfartyg.



Hur länge bussarna har stått här är jag osäker på men minst ett halvt
 år misstänker jag. Det var den 27 februari 2011 som Arriva lämnade 
över till Nobina i Malmö.

Det känns tragiskt för när bussarna ställdes upp så var många av 
dessa i ett hyggligt skick. De bästa bussarna togs dock över av Nobina 
Nu ser det bedrövligt ut och många bussar är näst intill skrot. 


Dörrar står öppna, många rutor sönderslagna, en del bussar är ned-
klottrade och andra slaktade. Totalt rör det sig om 30-40 bussar
som på detta sätt förfaller.



Fasadbyte gjorde susen

Nu till trevligare saker. Köpenhamn har expanderat otroligt sedan
Öresundsbron kom till. Jag har i tidigare bloggar uppmärksammat
detta.

Inte minst på hotellsidan märks det. För drygt två år sedan invigdes
lågprishotellet Cabinn sitt senaste Köpenhamnshotell i Örestad. 


Det såg lite tamt ut och när jag undersökte vem som ritat hotellet så blev 
jag mycket förvånad och gjorde stora ögon. Daniel Libeskind (född Polen)
stod som arkitekt. Libeskind finns med på några av de mest prestigefyllda
projekten i hela världen. I Berlin så svarade han för arkitekturen i 
Judiska Museets tillbyggnad, i Milano svarar han för arkitekturen
 i häftiga Fiera och i New York Ground Zeros Master Plan.


Någonting saknades men vad? Svaret fick jag när jag var i Köpenhamn 
för någon månad sedan. En ny jättehäftig fasad som helt förändrade 
hotellets tama arkitektur till något helt annat. WOW... 



Vad händer med Costa Concordia?

Åter till Italien och Costa katastrofen.


Ena dagen så läser man att Concordia skall skrotas på plats
för att några dagar senare få läsa att fartyget skall bärgas. 

Om detta finns en intressant artikel i Travel Insider från den 13 
mars som berättar att fartyget skall skrotas. 

Läs hela artikeln på:




Men ändå så spekuleras det att fartyget kommer att bärgas. Hur man 
skall gå till väga om man bärgade fartyget finns på bilden nedan. 
Denna lösning har publicerats i Italienska tidningens Corriere.it 
nätsida. Se länken nedan.





Senaste uppgiften jag hittat på nätet (2 april) talar för en bärgning.  



Stolt Costa maskinchef 

Allt är inte elände när man tänker tillbaka på diverse Costa kryssningar
som man varit med om, totalt 4 st varav en med Concordia. Hur jag
än vrider och vänder på det så har jag bara gott om att säga om 
Costas kryssningar och rekommenderar gärna dessa även med
Concordias tragiska öde i bakhuvudet. 

Bilderna nedan är tagna i Trondheim när vi kryssade med Costa
Deliziosa till Nordkap. Vi mötte denna korpulenta och glada
besättningsman som stolt visade upp sin jacka som var fylld
med diverse märken på platser han besökt med sitt eller sina 
fartyg.  


När besättningen presenterades i teatern några dagar senare så visade
 det sig att denna glada person tillhörde fartygsbefälen och arbetade 
som Maskinchef.


Enda funderingen man hade efter detta möte var att det inte finns plats
 att besöka flera destinationer eller så får han äta upp sig en del och 
sprätta upp märkena efter att inhandlat en större jacka.



Men glad blev man efter detta trevliga möte.

Vännen 
Kenneth

Ps, Har Du inte sett avskedsfesten på Costa Concordia 
efter vår fina kryssning med detta fartyg så gå in på:

Skall nämnas att detta var inte från den ödesigra kryssningen.

Foton: Undertecknad med undantag för Costa bilderna (nätet).




Inga kommentarer: