söndag 22 januari 2012

Hamburg n:o 1 i Tyskland



Dags att återvända till vardagen

Mina tre senaste bloggar handlade ju om den hemska fartygskatastrofen
i Medelhavet. Det finns anledning att återkomma till denna vid senare
tillfälle. Nu återgår jag till den blogg som jag höll på med för drygt 
en vecka sedan och som jag la på is för att följa upp händelserna i Medelhavet. 

Fem timmar till Hamburg



Sätt Dig i bilen i Malmö klockan 8 så är Du i Hamburg vid lunchtid.
Tänk vad bra vi har det här nere i Malmö. 

På c:a 5 timmar så har vi kommit från våldets Malmö till en 
lugn och fridfull stad, eller?

Här talar t.o.m. gatuskyltarna om att det är förbjudet med skjut-
vapen, knivar, skruvmejslar och Pepparspray. Här är gangstrarna
laglydiga!! Fattas bara!!!

Skyltning runt Hansaplatz som ligger centralt ett par
hundra meter öster om Hauptbahnhof  

Men man undrar vad som finns utanför dessa områden? Om man bär
dessa vapen utanför området så undrar man var man i såfall deponerar
dem när man skall in i detta område? 

Skämt åsido skyltningen är ju lite makaber och man påminns ju
om Malmö när man ser denna. Vi skulle kanske behöva liknande
skyltning vid alla Malmös infarter!!


Nu var det Hamburg som jag tänkte att bloggen skulle handla om.
Detta var min favoritstad i Tyskland innan muren föll. Sedan blev
det Berlin för hela slanten. Hamburg har nu återtagit första platsen 
mitt hjärta dels för enkelheten att ta sig dit men också för att
Hamburg är en mycket vacker stad med många häftiga attraktioner.

Då tänker jag inte på Reperbahn utan det nya Hamburg.  


Miniatur Wunderland

Världens största och häftigaste modelljärnväg. Nästan varje gång 
jag är i Hamburg så besöker jag Modelljärnvägen som är belägen
 högst upp i en gammal magasinbyggnad i f.d. Frihamnen.  

I Schweiz kan besökarna studera järnvägarna och landskapet både mitt
inne i järnvägen och på flera våningar

Denna fantastiska anläggning speglar nästan hela världen. Man började
att bygga anläggningen i början av 2000 och redan efter något år så var 
den bland de största i sitt slag. Alla typer av tåg pilar fram på rälsen, 
här finns USA, Schweiz, Tyskland och t.o.m. en bit av Norra Sverige.

Tiotusentals handmålade figurer finns på stationer, i fotbollsarenan 
som rymmer c:a 22.000 åskådare, på tivolin, i städerna, ute på 
landsbygden.

 Till detta kommer person- och lastbilar bussar och t.o.m. utrycknings-
fordon som rycker ut med tjutande sirener.    

Flygplan startar och landar på den jättelika flygplatsen. Det är svårt att
beskriva Miniatur Wunderland på några få rader.
  



Ett dygn tar c:a tjugo minuter. Man får uppleva soluppgång, alla 
dagens timmar innan det är kväll och allt tänds upp. 
Jättepubliken jublar i den upplysta arenan. 

Kiruna med de jättelånga Malmtågen

När man tipsar folk om denna modelljärnväg så får man då och då en 
fnysning och kommentaren "jag har har slutat att leka med tåg". 
Synd att man inte fattar ett denna Hamburgs största turistattraktion 
de senaste åren inte handlar om leksaker utan avancerad teknik 
och underhållning för alla åldrar.

Se bara bilden ovan. Den visar den jättelika kontrollcentralen som
bl.a. övervakar varenda kvadratmeter av anläggningen. 


Att besöka Miniatur Wunderland

Kom så tidigt som möjligt, öppnar kl 8.30. Annars räkna med kö på 
till 2 timmar. Man kan också boka in en tid. Då kommer man raka 
spåret in. Samma gäller grupper, boka och man är inne på direkten.

Pris: 12€ vuxen
6€ för barn upp till 16 år 

Ni hittar allt på: www.miniatur-wunderland.de
(har haft över 33 miljoner besökare)

Här finns bl.a. massor med videos liksom på min Youtubesida 
under rubriken Favoritmarkerade videoklipp:

www.youtube.com/malmoearena


Prototypmuseum

Hela tiden tillkommer nya intressanta attraktioner. De flesta av 
dessa i Hafen City eller Speicherstadt som är världens största
 lager komplex.

För den teknik- och motorintresserade så finns ett nytt spännande 
prototypmuseum. Här finns mycket intressant i form av prototyper
av bilar motorer mm.

www.prototyp-hamburg.com



Ballinstadt - Utvandrarmuseum

Här finns också ett nyöppnat (2007) utvandrarmuseum. Från Ballin-
stadt transporterade Hamburg - Amerika Line emigranter från 
stora delar av Norra Europa, därav många från Sverige.

www.ballinstadt.org





Die Neue Philharmonie

Det allra största projektet i Hamburg just nu är Elbphilharmonie. 
Det största kulturprojekt som pågår i Europa. Som vanligt när det
handlar om denna typ av institutioner så skenar kostnaderna iväg,
se bara nya Operan och Konserthuset i Köpenhamn.

Elbphilaharmonien uppförs också i Hafen City och beräknas att  
invigas i början av 2015. Här går dock uppgifterna isär. En sak är
säker. Den är kraftigt försenad. 

Här hänvisar jag till hemsidan där allt om den nya Institutionen 
finns att läsa. 

http://www.elbphilharmonie.de/elbphilharmonie-hamburg.en

 Hela Hafenområdet är en stor byggarbetsplats. Nu är det dock tre år 
sedan nedanstående bild togs. Ni kan här skymta en av Tjörnarpsbuss
turistbussar med undertecknad bakom ratten mitt i smeten.




Innan jag avslutar denna Hamburg blogg så vill jag också nämna
ännu två skäl att åka till Hamburg. Swinging Hamburg som
sänder på 96,0 MHZ på söndagar. Har Ni tur så är Bo Nyström
vid mikrofonen och spelar i huvudsak svensk jazz och swing i två 
timmar  och då får Ni troligen också höra programmets 
signaturmelodi "Sunday" med Amiralens Storband.

Programmet Schwedenplatte sänds mellan kl 10 - 12 


Och vill Ni lämna Hamburg snabbast och bekvämast möjligt så kan
 Ni ju alltid ta biltåget från Hamburg Altona ner till kontinenten. 




Och förresten, Hamburg är en lugnare stad än vad man skulle tro av
min inledning.

Moin Moin 

Kenneth


foton: undertecknad


Ps. Min senaste blogg från Medelhavet var försvunnen i några dagar.
Nu finns den på plats igen.

Missa inte den för här finns några intressanta länkar 
om katastrofen.    


Inga kommentarer: