torsdag 7 maj 2009

Sveriges vackraste Rondell?



















Sveriges vackraste Rondell?

Jag var i Trelleborg för c:a 10 dagar sedan och på vägen vidare 
Österut så stötte jag på en av stadens vackra rondeller.
 Denna gång vackrare än någonsin. 

Jag har sedan tidigare noterat att Trelleborg har en mycket duktig Trädgårdsmästare och denna gång hade han och hans medarbetare 
överträffat sig själv.





Annars så kunde man konstatera att Trelleborgs berömda palmer ännu inte var på plats. Av försiktighetsskäl väntar man som regel till slutet av maj innan dessa kommer på plats och då misstänker jag att ovanstående rondell har som vanligt palmer som utsmyckning.

Vart tog Rondellhundarna vägen?

För några år sedan så var var och varannan rondell utsmyckad med s.k. Rondell-hundar. Det var alltid spännande när man kom till en ny rondell att kolla in de mer eller mindre fantasihundarna, kul var det.

Numera har dessa blivit sällsynta och man undrar över var dessa tagit vägen?
Min hustru tror att de har ruttnat alt. utplånats med hjälp av vädrets makter.




Inte alla dock, i Malmö vid korsningen Ärtholms- och Trelleborgsvägen finns fortfarande en Rondellhund. Denna är huggen i granit och syns knappast från bilfönstret. Däremot om man åker ex.vis buss så ser man denna lilla hund. Den har inte gjort något större väsen av sig och man undrar hur den kommit dit?


Själv tror jag att det är en s.k. minnesgåva från stensättarna 
som byggde rondellen.



Ottsjökockens Lönnkrog




Lars-Göran eller mer känd som Ottsjökocken driver en krog ute på skånska landsorten. Norr om Dalälven så är Ottsjökocken ett begrepp och nästan alla vet vem denna profil är.

Lars-Göran är född i Skåne men flyttade i mycket tidig ålder upp till Stockholm. Därefter så bar det upp till Jämtland och den lilla orten Ottsjö.
Här blev han ett begrepp och drev bl.a. kockutbildning ända tills hela denna del av landet drabbades av utsläppen från Tjernobyl. Med ett slag så blev bär, kött och andra lokala produkter otjänliga.

Det var bara att packa ihop och lämna idyllen Ottsjö för andra uppgifter. Då bl.a. som kock för Svenska Ambassaden i Ottawa i Kanada.


Det gamla kostallet i Skånelängan har förvandlats till en trivsam och
 vacker restaurang.

Sedermera återvände Lars-Göran till Sverige och sedan till hembygden i Skåne. Utöver att han driver sin krog så åker han land och rike runt och lagar mat samtidigt som han har en Stand Up Show som får gästerna att storkna av skratt.


Lars-Görans matlagning är s.k. slow food och då baserat på ekologiska och lokala produkter. Men även produkter ifrån de gamla norrländska hemtrakterna
 får Lars-Göran levererat till sin krog.


Lars-Göran berättar glatt att han figurerade i hela tretton sidor i en av Expressens bilagor när han var verksam i Ottsjö. Efter detta så var han
Ottsjökocken med stora delar av svenska folket.


Lars-Göran berättar alltid vad som finns i buffén och hur han tillagar de
 olika rätterna. Han berättar också gärna om sin "Handstampade" vitkål. 


Avslutningsvis så vill jag framföra mitt tack till Lars-Göran för den
 fina PR han gör för Skåne i sina framträdanden.

Skånsk Pärla


En Skånsk pärla som jag egentligen inte borde berätta om är Ålabodarna mellan Landskrona och Helsingborg. Varför inte berätta då? Jo detta är en
 idyll helt ofördärvad.


Med Öresund och Ven framför fötterna. Fiskebåtar, en Glasskiosk
 och ett Skånskt Rögeri. Vad kan man mer begära?



Det finns bara en väg genom byn och den är mycket smal. Breda alt. långa fordon gör sig inga besvär för då fastnar man mellan husen. Har man tur när man är här samtidigt som någon fiskebåt anländer så passa på om ni gillar fisk. Här är den garanterat färsk och dessutom billig.


Malmö - Positivt/Negativt.

Tänk om man skulle uppleva en dag då allt är ljust och fint, tyvärr inte här. Jag skall inte skriva om alla bränder för det får ni ju dagligen i Radio och Tv. Det hör ju till vardagen, tyvärr...

Däremot en promenad i en av Malmös vackra parker gav ett positivt inslag. Denna dag, en söndag, en parkarbetare åkte runt och plockade skräp. Vad glad jag blev. Man är ju van vid att skräpet får ligga tills det är normal arbetsdag d.v.s. måndag.



Men säg den glädje som varar, en stund senare så passerade jag en
 stackars uteliggare och ordningen (får man säga så?) var återställd.
Ingen dag utan något ledsamt.



Efterlysning Foton

Som kanske en del redan känner till så har jag sedan några veckor tillbaka en s.k. sidoblogg. Meningen med denna är att jag skall kunna publicera foton som läsare av denna blogg har tagit och är glada för, alternativ en bild som är lite speciell.

Skicka bilden alternativt bilderna till min mailadress: keam@bredband.net



Till sist missa inte Amiralens Storbands konsert den 13 maj i Heleneholms-skolans Aula. Det är den 38 konserten i följd där sedan bandet startade 1971.
Fri entré.

Vännen
Kenneth

















Inga kommentarer: