onsdag 4 mars 2009

Gör en pudel - COOP



















Gör en pudel - COOP!

För några veckor sedan meddelades det att Coop i Skåne skall sluta att sälja
mjölk producerat av Skånemejerier. Mjölken skall levereras av ARLA som kommer att transportera denna från mellansverige.

Skånemejerier har inget för att man ersatt mjölkbönderna på en rimligare nivå
än jätten Glufs Glufs.

Jätten Glufs Glufs kör över alla konkurrenter likt Pripps en gång i tiden körde över
alla våra Skånska bryggerier. Sedermera tog Carlsberg över och är nu jätten Glufs Glufs i sin bransch.

Vi Skåningar är jätteförbannade och kommer att hitta andra inköpsställen.

Själv är jag medlem i Coop men kommer att riva mitt medlemskap om inte återgång till det gamla sker.

Vi vill inte ha mjölk som transporteras landet runt även om denna är några ören billigare.

Vi vill att våra mjölkbönder kan fortsätta sin verksamhet som ofta gått i arv från generation till generation. Vi vill att dessa också får en rimlig ersättning för allt slit.

Det hjälper inta att många butiker nu berättar att visst är Skånemejerier en leverantör även i fortsättningen.


Hur rimmar Coops miljömedvetande med detta beslut? Skall vi betala mer för produkter som är miljövänliga men samtidigt acceptera produkter som transpor-teras landet runt.

Det handlar ju inte bara om att långtradarna kör i en riktning de skall ju tillbaka till hemorten igen. Kan det möjligen handla om 100 mil för att leverera mjölken till oss här nere, vi som redan har den runt knuten.

För mig och min fru så handlar det om några få liter mjölk i veckan men det är inte detta det handlar om utan Coops svek mot hela Skåne.


Inga mjölkkor precis men "vi gillar inte iheller" Coops beslut. M(B)uuu...

Lidls jättechans!
Jag har i tidigare (sept 08) blogg kritiserat Lidl för deras oproffsiga entré i Sverige.

Dessbättre så har Lidl anpassat sig efterhand och till den Svenska marknaden tack vare att konsumenterna inte köpte Lidls koncept..
Lidl har bra produkter och trevliga medarbetare. Mjölken kommer från Tyskland vilket inte heller är bra men så har Lidls affärsidé sett ut från början. Utan att gå in på deras ekonomi så misstänker jag att den Svenska marknaden inte är vad man förväntat sig.

Nu har Lidl chansen att på allvar blanda sig i striden om kunderna och förbättra sin image här i Skåne. Skånsk mjölk till Skånska kunder vore ett genidrag, lite dyrare men kunderna kommer, tro mig!

Gislaved - Continental.

Innan jag övergår till annat ämne så har jag ännu en överkörning av oss Svenska medborgare/konsumenter.
GISLAVED, den svenska tillverkaren av kvalitetsdäck, då framför allt av vinterdäck, köptes av Tyska jätten Continental. Så långt Ok.
Vad som däremot var skandal var att Continental år 2001 flyttade tillverkningen från Sverige till Portugal med hjälp av EU pengar.
Jag köper aldrig mer däck av märket Continental, ej heller bilar som är utrustade med detta däckmärke.
Tyvärr glömmer folk fort och Continental är fortfarande en storsäljare i vårt land.

Spårvagnar till Malmö!
Jag har också i en tidigare blogg berättat om att Malmö vill ha Spårvagnar. Jag tycktes från början vara tämligen ensam om att varna för detta.
Tidningarna är fulla med insändare och många tycker att detta är mycket positivt men även negativa tongångar har börjat dyka upp.
Man är i många fall mycket kritiska över bussarna som är ständigt försenade. Det kan även komma två kanske tre bussar i följd ibland. Skulden till detta är antingen Chaufförens eller Bussoperatören ARRIVA eller Veolia enlig resenärerna.
Ingen funderar på den egentliga orsaken, d.v.s. alla gatuarbeten i Malmö som medför en näst intill omöjlig uppgift att framföra bussar på ett normalt sätt i staden. Ständiga gatuomläggningar, köer och irriterade trafikanter hör till vardagen i Malmö



Man tycks tro att om man knäpper med fingarna så har vi spårvagnar i Malmö.
Nej så enkelt är det inte. Tycker man att det är bökigt med alla gatuarbeten i stan så blir det sju resor värre när man skall bygga upp spårvägsnätet.
I nio år ytterligare blir det ett helsike, många av de som vill ha spårvagn är då pensionärer och har under dessa nio år svurit alltmer över alla gatuarbeten och försenade bussar vars chaufförer har haft ett ännu nioårigt helvete i trafiken.

Bussen i framtiden...
Många tycks tro att utvecklingen står still inom Bussnäringen. Nej tvärtom. Om tio år är bussarna ännu tystare och miljövänligare. Kanske är det då hybridbussar som gäller, inte vet jag.
Men en sak vet jag det kommer att rulla mycket längre bussar på våra gator. I speciella s.k. bussgator som inte behöver vare sig spår eller el-ledningar.
Är man intresserad av trådbussar så finns det idag 24 meters trådbussar i trafik lite varstans.
Bussar som är upp emot 24 meter är inte ovanliga idag. Här kan bortåt 150 personer färdas och chauffören behöver inte ständigt utsättas för hot därför här finns en passageravärd ombord som är behjälplig med allt, som idag chaufören måste syssla med utöver att köra bussen tryggt och säkert.
Att vi redan inom 4 á 5 år kan ha detta på plats till helt andra kostnader förstår säkert de flesta.

Sedan är spårvagnar mycket dyrare i inköp och är svårare att ersätta vid skador och tekniska fel.
I Göteborg rullar idag 11 st 24 meters ledbussar som vardera rymmer 165 passagerare.


Holländska Utrech har inte mindre än 27 st 24 meters bussar av ovanstående modell.

På Los Angeles gator rullar bl.a. denna eleganta 65 fot (c:a 21 meter) långa ledbussen som rymmer c:a 100 passagerare.

På återseende

Vännen
Kenneth
f.d. ordförande i Skånes Bussbranschförening
Foton: Kenneth o Anne-Marie Svensson
+ nätet.
www.kestravel.se

Inga kommentarer: