torsdag 27 november 2008

Rota i arkivet!















Rota i arkivet...

Vad göra när det tryter, jo man får börja rota efter gammal skåpmat och plötsligt så har man den del att berätta om.

Längre ner på bloggen kan Du läsa om resultatet: Cykling på stor frammarsch, varför? Stora lager av stridsflygplan. Vintern är på väg plus lite annat smått och gott.

Men till att börja med, Hänt i veckan.


Legendarer, vem och vad är en legend?

Inom musiken (som jag gillar) fanns Harry Arnold. Han ledde Radiobandet från 1956 och gick tyvärr bort 1971 endast drygt 50-år gammal.




Som jag ofta berättar om så finns det ett storband som bildades 1971 för att bevara Harry Arnolds minne i framtiden.













Amiralens Storband.

I detta band som fortfarande är i full gång finns en annan legendar, för det tror jag att jag vågar påstå att Bengt Jeppsson, den enda musikern i Amiralens Storband som varit med i Amiralenbandet (det hette så på den tiden) på den tiden som Harry Arnold ledde bandet.

Harry Arnold Sällskapet som bildades 1991 och som har som huvuduppgift att bevara Harry Arnolds minne har en utmärkt tidning, Stand By. Ibland så vill man att jag skall skriva några rader i denna vilket jag givetvis är mycket stolt över.

Nu hade jag föreslagit en intervju med Bengt Jeppsson som jag ville skulle berätta om Harry Arnold. Birgitta Nilsson som ansvarar för tidningen, föreslog
att jag själv skulle göra denna.

Sagt och gjort. I måndags mitt i snöyran och utan vinterdäck (fick dessa först i onsdags) så gav jag mig ner till Skanör för att träffa Bengt. Det blev ett par
trevliga och mycket intressanta timmar som gav mig en hel del att skriva om.



Utöver Amiralens Storband så kan man även lyssna på Bengt i Vellinge på Gästis där han spelar med B-gänget "Lilla Storbandet" en gång i månaden eller i Trelleborg med Pijazz kvartet.
















Harry Arnold anställde den då blott 19 årige Bengt 1952


Vad Bengt berättade om kan man läsa i Stand By nr 1 2009, denna får man som medlem i Harry Arnoldsällskapet.

Så var det där med arkivet!

Olle i Australien är fantastisk på att hitta och skicka över intressanta foton från när och fjärran. Nu vet jag inte om man får använda dessa men jag tar chansen.


Visst är det charmigt med Cykling!

Cykling blir allt populärare, man ställer bilen åt sidan och cyklar och utnyttjar kollektivtrafiken alltmer. Kollektivtrafiken får dock akta sig så att inte cyklingen tar över helt. Man kanske borde anpassa sig. Kolla bilderna så förstår Ni varför.







Vad gör cyklisterna på vintern då?








For Sale?

Från Olle kom nedanstående bilder idag. Fast rubriken är min egen, planen står nog bara och väntar på ett krig!










Aftonbladet snack.

Ni kommer kanske ihåg att jag skröt i en tidigare blogg om min Toyota Priusbild som jag skickade till Aftonbladet för c:a en månad sedan. Till min stora förvåning gick bilden direkt upp i topp som mest betittade bild. Detta redan inom en vecka.

Hur gick det sedan? Kolla själv.

http://aftonbladet.se/bil

(klicka på bilsnack)




Vännen




Kenneth

www.kestravel.se
Kenneth Svensson foton denna vecka (endast fotona på Bengt Jeppsson)

























Inga kommentarer: