torsdag 25 september 2008

Jätten som fick ge sig!













Jätten som fick ge sig!


Lidl kom med dunder och brak in i den svenska marknaden för ett antal år sedan.
För oss svenska konsumenter så var det mesta helt annorlunda mot vad vi hittills varit vana vid.

Vi i Sverige hade vårt sätt att handla på men jätten Lidl skulle minsann visa att man kunde fostra sina kunder!

Med andra ord, vill vi handla hos Lidl så är det kunden som skall anpassa sig och inte tvärtom.

Vad var annorlunda då?

Enda affärskedjan som prompt vägrade att ha öppet på söndagar.

Varukorgar helt onödigt, bara vagnar så att man lockas till stora köp.

Diskarna, ja diskarna så korta att man fick ösa ner varorna samtidigt som kassapersonalen öser på med nästa kunds varor.

Kvällstidningar, inte att tänka på. Inga andra tidningar heller vad det beträffar.

Dessutom en ledning som sitter i Tyskland och vägrar att låta pressen komma i kontakt med dem när det hettar till.

Vad hände?

Det tog inte så lång tid förrän man insåg att man fick rätta sig efter den svenska marknaden och började med söndagsöppet.

Sedan dröjde det och dröjde det.

Kunderna vägrade att ta kärror, man hade famnen full av varor, det gick långsamt vid kassorna och plötsligt fanns det varukorgar!

Plötsligt så började man även att förlänga diskarna, hurra!

Och Kvällstidningar fanns t.o.m. att köpa, äntligen.

En stor prestigeförlust för Lidl och många förlorade år.

















Tänk att jätten fick rätta sig efter marknaden och inte tvärtom, en seger för konsumenten. Det är ju så det skall vara, inte tvärtom, fast Lidl trodde att man
kunde styra den Svenska marknaden.

Det finns säkert mycket mer att ändra på, inte minst ledningens attityd mot anställda vilket nyligen avslöjades i Tyskland.

Till det positiva hör att Lidl har en rad mycket bra varor, trevlig personal och prisbilden är bra, synd bara att man helt onödigt schabblat bort de första åren
och därmed gjort sig ovän med många konsumenter.

Sens moral!

Skall man erövra en ny marknad så är det företaget som måste anpassa sig inte kunderna, detta är en självklarhet för alla som sysslar med business.

Mer tokigt

Häromdagen när jag var inne i Coop Forum i Burlöv Center så letade jag för-tvivlat efter varukorgar. Jag hittade inga och frågade ett biträde som svarade att numera har vi bara kundvagnar!

Sluthandlat där för mig!

Vi får se om konsumenten accepterar detta eller om korgarna kommer tillbaka.

Jag tror att jag vet svaret!


Sönderslaget

Jag hade tänkt att ge mig iväg in i centrum i slutet av förra veckan men kände
på mig att det inte skulle bli så trevligt precis. Jag fick rätt liksom nästan alla
Malmöbor som vet vad en demonstration slutligen kommer att innebära. Men inte
stadens styrande.

Två och en halv miljon eller något i den stilen i bidrag till arrangören ESF, över tusen poliser enligt Sydsvenskan och en gata som såg bedrövlig ut dagen efter blev facit.

Poliser som bara stod och såg på när vandalerna härjade och slog sönder. Gatu-
stenar som haglade i luften och gjorde gatan livsfarlig.

Fattar inte stadens styrande att här finns en svans som bara är ute för att jävlas
och tar tillfället i akt så fort som tillfälle ges.

Att sedan arrangörerna av demonstrationen inte tycker att det var så allvarligt
förvånade mig inte.

Lite våld skall man ju tåla, man bor ju i en storstad!

Det känns inte alltid som att staden är till för oss vanliga längre eftersom våld, bränder, bomber, skottlossning har blivit lite av vardagsmat i Malmö.

Som jag ser det så skulle man i alla fall kunna spara en hel del pengar på att inte ha några poliser ute på gatorna eftersom dessa ändå inte får (fick) ingripa.

Tänk någon kunde ju blivit ihjälslagen utan att polisen rörde ett finger.

Hemska tanke.


Malmö, en svunnen idyll?

Jag vet inte varför det blivit som det blivit. Mitt Malmö som glidit ur händerna på
våra politiker. Man behöver inte vara blind för att konstatera detta. Mitt Malmö är inte det Malmö som man just nu upplever. Inte bara det som nämnts ovan.

Nästan allt som just nu sker upplever jag som negativt, varför? Varför måste man påbörja alla gatuarbeten samtidigt? Skyll inte på Citytunneln den bidrager en hel del givetvis men praktiskt taget överallt i Malmö så pågår just nu gatuarbeten.










































OBS! Detta är bara ett fåtal av alla arbeten som pågår och som inte har med Citytunneln att göra



Är det möjligtvis pengar man måste göra av med detta budgetåret?










Malmö, idyllen som kom av sig!




Ja det var tyvärr mycket gnäll denna gång. Om c:a 10 dagar så skall jag berätta om något trevligare nämligen en resa med Glaciärexpressen mellan S.t Moritz och Zermatt i Schweiz.

Avslutningsvis så hade Sydsvenskan ett reportage i dagens tidning (torsdag 25:e) om en hastighetskontroll i Lund. På platsen var det 30 km/tim och här finns det bl.a. några förskolor. Föräldrar och personal klagade ständigt över att nästan ingen respekterade hastighetsbegränsningen.

45 bilister åkte fast varav 26 var föräldrar som skulle lämna eller just lämnat sitt barn på någon av skolorna!


Bästa Hälsningar

Vännen Kenneth

Inga kommentarer: