onsdag 9 juli 2008











S T O C K H O L M 27 juni 2008



M i l j ö b o v a r ?
................................................
TV nyheterna har basunerat ut att Kryssningsfartygen är några stora miljöbovar.
Detta p.g.a. att man släpper ut avloppsvatten i Östersjön.
Detta låter ju hemskt och jag reagerade extra starkt eftersom jag och min
fru just upplevt en sådan kryssning.
Idag läste jag i en tidning att rederierna slår ifrån sig och menar att det finns
inga hamnar som kan ta emot detta avfall vilket låter förskräckligt. Alla stora
städer/hamnar gör allt för att ta emot dessa fantastiska fartyg men intresset
för att hjälpa till med avfallet tycks vara något svalt.

K r y s s n i n g e n
..................................................
Vår kryssning var fantastik, startade i Köpenhamn och fartyget drog norrut
via Helsingborg - Helsingör. Först trodde jag att vi hamnat på en kryssning
till Norska Fjordarna men det visade sig att vårt fartyg Costa Mediterranea
var för stort att segla via Öresundsbron eller rättare sagt Drogden där
Öresundsbron är en tunnel. En jätteomväg som tog c:a 10 timmar extra,
då skall man tänka på att det nästan 300 meter långa fartyget tvingades
till samma väg tillbaka.



Vi besökte städerna Tallin, S.t Petersburg, Helsingfors, Stockholm
på vår 7-dagars kryssning.
Fartyget var Italienregistrerat och c:a 50% av de c:a 2.600 passagerarna
var av Italiensk börd.
Övriga passagerare kom från länder som Tyskland, Spanien, Holland, USA och Sverige!
Det fanns några hundra svenskar ombord medan danskar och norska resenärer saknades.


S t o c k h o l m
...............................................

Inte utan stolthet noterade man att Stockholm var resans trevligaste mål. Visserligen kanske beroende på att man man är part i målet och att vädret var fantastiskt. Men man hörde mången resenärer grymta om detta och som svensk är det bara tacka och ta emot.

S o r r y K ö p e n h a m n !

.............................................................................

Jag som älskar Köpenhamn mer än allt annat kan bara erkänna att Stockholm är Scandinavens huvudstad.


F a r t y g e t
......................................

Costa Mediterranea var ett jättefartyg. Som jag tidigare nämnde nästan 300 meter långt
och tar c:a 2.700 passagerare och med en besättning på c:a 900 personer.

Fartyget som är byggt 2003 var fantastisk vackert utsmyckat med konst av all den slag.
Logistiken var enastående och det fanns egentligen inget att klaga på. Charmigt var att
besättningen kom från hela världen och på deras namnbrickor kunde man utläsa varifrån.
Mer om rederiet på http://www.costacruise.com./





Utsmyckningen och konsten var fantastisk












Liksom hissarna


och Hissfoajén


Avslutningsvis så hoppas jag att man löser problemen med avfallet. Det skulle bli mycket
tristare att inte längre kunna njuta av dessa fartyg från min lägenhet i Malmö
från 13 våningen på Lorensborg


Vännen

Kenneth








Inga kommentarer: